به گزارش ایرنا، افزایش تولیدات گلخانه ای با توجه به ادامه خشکسالیها، فرسایش خاکی و بحران کم آبی در کشور اجتناب ناپذیر است چرا که صاحبنظران علوم کشاورزی معتقدند که برای دستیابی به موفقیت بیشتر، امروز راهی جز حرکت به سمت کشاورزی درون زا، تولید محور و اشتغالزا وجود ندارد.
کشت گلخانه ای در واقع نمادی از عبور کشاورزی سنتی به علمی است که صرفه جویی، اشتغالزایی ، استفاده ازحداقل زمین برای تولید محصول ، افزایش کارایی مصرف آب ، افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده، قابلیت کنترل محصول و آفات، تولید و تنوع محصول به صورت خارج از فصل، تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار از جمله مهمترین مزایای آن اعلام شده است.
در استان سمنان 960 هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود 19 هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه درسمنان سالانه هفت هکتارو در دوره پنج ساله باید35 هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.
طبق آمار موجود، اکنون 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 16 هزار و 760 هکتار از میزان 48 هزار هکتار برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه گلخانه اجرا می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : کشت گلخانه در کنار توسعه کشت گیاهان دارویی، اولویت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است که سود تسهیلات آن از چهار تا 10 درصد درنظر گرفته شد.
سیدحسن میرعماد با تاکید بر توجه ویژه وزارت جهادکشاورزی به کشت گلخانه‌ای به خاطر مزیت های آن،افزود: حتی اصلاح ساختار گلخانه های قدیمی مورد توجه این وزارتخانه است زیرا برخی از این گلخانه ها سامانه های گرمایشی و سرمایشی به روز ندارند و برخی تجهیزات آن نیز مکانیزه نیست که نیاز به رسیدگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر گلخانه های استان نیمه سنتی است و ایجاد گلخانه های کوچک‌مقیاس نیز در دستور کار وزارت جهادکشاورزی است که هدف از آن تولید محصولات در مقیاس کم با اشتغالزایی خرد است.
وی اظهارداشت: توجه به سرمایه گذاران بزرگ با تولید برنامه ریزی شده به منظور صادرات محصولات در کشت گلخانه‌ای در شرایط کنونی ضروری به نظر می رسد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: طرح الگوی کشت در استان تهیه شده و در مرحله ارایه است و جایگزینی کشت گلخانه ای به جای کشت سنتی در گرمسار و آرادان نهادینه شده زیرا به بازار هدف در تهران نزدیک تر است.
میرعماد تصریح کرد : گزینه هایی که کشت گلخانه‌ای را نسبت به کشت های سنتی متمایز می کند بحران آب، قابل کنترل بودن عوامل موثر تولید، تولید خارج از فصل، کاهش نیروی کار و نهاده هاست، که مهمترین مزیت گلخانه در این بخش تولید خارج از فصل است که کمتر به آن پرداخته می شود.
وی نیاز به دانش فنی و بازار را مهمترین مساله گلخانه‌داران برشمرد و گفت : بهره برداران گلخانه شناخت درستی از بازار ندارند، در بازار جهانی مطابق ذائقه مشتری محصول تولید می شود نه اینکه مانند ایران ابتدا تولید کنیم سپس به دنبال مشتری آن باشیم.
وی با بیان این که توسعه فضای گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است، تصریح کرد : در برنامه ششم توسعه فضای گلخانه‌ای در استان به‌عنوان یک رویکرد اصلی عنوان‌شده است.
میرعماد ادامه داد : تسهیلات خوبی برای ایجاد گلخانه به علاقه‌مندان پرداخت می‌شود و هیچ محدودیتی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، تولید مصولات کشاورزی در سال زراعی 95-96 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی در استان بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.