مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با همکاری اداره میراث، شهرداری و کسبه بازاری بازار تاریخی این شهرستان مرمت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، بازار تاریخی سمنان مربوط به دوره قاجار است که در خیابان امام، خیابان شهدا واقع شده و حدود 1600 متر طول دارد. این اثر در تاریخ 11 تیر 1375 با شمارهٔ ثبت 1740 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار به سبک معماری کهن ایرانی با سقف‌های خشتی و آجری، متناسب با وضعیت آب و هوای خاص منطقه کویری ساخته شده و تا امروز بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجارتی است.

براساس این گزارش این روزها این بازار تاریخی که یکی از  آثار  ثبتی و مهم کشور  است و در مرکز بافت تاریخی شهر سمنان قرار دارد دچار آسیب هایی از ناحیه کف آن شده که موجب  نشست برخی از مغازه‌های  بازار و ترک خوردن دیواره های آنها شده است.
                                                                                                                                                               
 سقف
چندی پیش  یکی از مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان  در گفت وگو با یک سایت خبری اعلام کرد مشکلات تخریب این بازار تاریخی به دلیل  فاضلابی است که به زیر بازار می رود و همین علت نشست بازار تاریخی سمنان است‌ که اگر به این مشکل رسیدگی نشود این بازار تا ده سال دیگر فرو می ریزد.
 
  برنامه‌های خوبی داریم

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا ضمن  ‌تایید این مطلب اظهار داشت: برای مرمت این بازار تاریخی نیاز به مشارکت و همکاری شهرداری و کسبه بازار با اداره میراث فرهنگی هست البته شهردار‌ی چند سالی است همکاری لازم را دارد هر چند بخش عمده بازار دست مردم است و بیش از 200 مغازه در این بازار وجود دارد که اگر مشارکت این کسبه ها نباشد کار بازسازی و مرمت این بازار برای اداره میراث مشکل است.

جهانشاهی تصریح کرد:سال‌های گذشته یک‌سری مرمت بر روی بخش‌های مختلف این بازار مثل سقف، بدنه و کف آن اداره میراث فرهنگی انجام شده ولی هم اکنون سقف این بازار نیاز به مرمت با کاه گل دارد زیرا در صورت عدم رسیدگی  آسیب‌ها  به سقف آن می رسد.

وی عنوان کرد: همچنین جلساتی با مسئولان اتاق اصناف این بازاریان برگزار کردیم و نظرات مساعدی در زمینه همکاری سه جانبه اداره میراث و شهرداری داشتیم که امیدواریم به زودی محقق شود. کسبه بازار هم مثل همیشه  مانند همکاری در برگزاری جشن‌های نوروز و ... همکاری داشته اند  که  امیدوارم در  اجرای مرمت بازار قدیم  شهرستان نیز پیش‌قدم شوند.

 جهانشاهی تصریح کرد: بیش از 25 پرونده در خصوص مرمت بافت های قدیم این شهرستان در اداره میراث فرهنگی در دست بررسی و اجرااست که حدودا 6 الی 7 پرونده مربوط به بازار قدیم است.

وی در پایان افزود: امید است در سال 97 با مشارکت و همکاری اداره میراث فرهنگی، شهرداری و کسبه بازاری مرمت در بازار قدیم و بافت قدیم این شهرستان به خوبی انجام شود.

گزارش خبری : مریم بازوند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.