به گزارش ایرنا، نقش روستاییان و کشاورزان در تولید محصولات غذایی و کشاورزی از ضرورت های توسعه روستایی است که طبق بررسی های انجام شده، بیش از 80 درصد فعالیت ها و تولیدات کشاورزی مربوط به روستاهاست.
از لحاظ زیست محیطی نیز حدود 80 تا 90 درصد عرصه های طبیعی کشور تحت کنترل و فعالیت روستاییان است، به همین دلیل، توسعه ی روستاها از این جنبه که می تواند به حفظ سرزمین و بقای آن کمک کند، حایز اهمیت است.
جمعیت روستایی بیش از 25 درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می دهد و حتی بخش قابل توجهی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی نیز به اقتصاد روستایی تعلق دارد که اگر تأمین بخشی از مواد اولیه صنایع شهری توسط بخش کشاورزی و جامعه ی روستایی را نیز در نظر بگیریم، ضرورتی دیگر برای توسعه ی روستایی به وجود می آید.
به گفته کارشناسان، طرح هادی برای 98 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار کشور تاکنون تهیه شده است که شامل بیش از 37 هزار روستا می شود.
در سه دهه گذشته عملیات بهسازی و محیط روستایی در 15 هزار و 300 روستای کشور اجرا شده است و در سال 96 طرح هادی در 477 روستای کشور به بهره برداری رسید.
همچنین 12 هزار میلیارد ریال در سال 96 به اجرای طرح هادی در کشور اختصاص یافت که از این میزان تاکنون 70 درصد جذب شده است.
سالانه 150 هزار مسکن برای اقشار کم درآمد در شهرها و روستاها، مطابق برنامه ششم توسعه ساخته خواهد شد و در 20 سال گذشته در حدود 80 روستای استان سمنان طرح هادی اجرای شد و در سال جاری اجرای این طرح در پنج روستایی استان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : مهمترین اهداف طرح هادی روستایی ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی ، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی،تولیدی و رفاهی ،هدایت وضعیت فیزیکی روستاها و ایجاد تسهیلات لازم به‌منظور بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی است.
علیرضا فلاحی افزود : در اجرای طرح هادی روستایی این استان احداث و اصلاح شبکه معابر، احداث و اصلاح میدان‌ها ، احداث فضای سبز، احداث،اصلاح و پوشش کانال‌های آب داخل روستا، دیواره سازی ،احداث و تکمیل سیل بند و سیل برگردان ،آماده‌سازی اراضی به منظور گسترش آتی روستا ،احداث پل‌های مورد نیاز داخل روستا و احداث و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از جمله اقدام در اجرا طرح هادی روستایی در استان است.
وی ادامه داد : برای پنج سال آینده اجرای طرح هادی در حدود 20 روستای استان برنامه ریزی شده است و روستاهای هشت شهرستان استان با جمعیت بیش از 20 خانوار در اولویت نخست قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد : هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات مسکن روستایی در طرح هادی در استان وجود ندارد و به هر میزان که متقاضی ساخت مسکن در روستاهای بالای 20 خانوار و یا متقاضی نوسازی و مقام سازی مسکن روستایی باشد، تسهیلات در اختیار روستاییان استان قرار می گیرد.
فلاحی با بیان این که دولت سالانه 200 هزار مسکن روستایی را در کشور مقاوم سازی می کند، ادامه داد: بنیاد مسکن استان مصمم به مقاوم سازی مسکن های روستایی در استان است و محدودیتی در اعطای تسهیلات این بخش ندارد و از روستاییان تقاضا داریم که برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سمنان تصریح کرد : صدور سند مالکیت به عنوان یکی دیگر از اقدامات این بنیاد در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار در اجرای طرح هادی است و تاکنون بیش از 39 هزار جلد سند مالکیت در روستاها و 2 هزار و 450 سند مالکیت نیز در شهرهای زیر 20 هزار نفر استان با همکاری بنیاد مسکن و ثبت اسناد استان سمنان صادر شده است.
فلاحی با اشاره به توجه ویژه دولت به مسکن روستاییان، تصریح کرد : دولت در سال گذشته در بخش اعتبارات استانی در گام اول هفتاد میلیارد ریال و 24 میلیارد ریال در گام دوم به بنیاد مسکن استان تخصیص داد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان بیان داشت : معابر حدود 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت استان از سوی بنیاد مسکن استان در سه دهه گذشته آسفالت شد و تنها در یک سال گذشته 50 میلیارد ریال در بخش آسفالت معابر روستایی استان هزینه شده است.
در استان 702 هزار نفری سمنان بیش از 130 هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.