به گزارش ایرنا، کاشت درختچه های تاغ به دلیل مقاومت بسیار زیاد این گیاه در برابر گرما و خشکی یکی از راه های مقابله با بیابانزایی است، از مجموع 32 میلیون هکتار اراضی بیابانی در کشور، 20 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد و به دلیل وجود بیش از هفت میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در ایران، نیاز است تا بیش از هر زمان دیگر برای پیشگیری از ایجاد بحران های بزرگ تر اقدامات موثری صورت گیرد.
قاچاق چوب گونه ارزشمند تاغ یکی از چالش های منابع طبیعی است که باید برای رفع این معضل تدابیری ویژه ای اتخاذ شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود در گفت و گو با ایرنا با این که محموله از نیشابور به مقصد تهران در حرکت بود،افزود:ماموران یگان حفاظت شاهرود 65 کارتن زغال تاغ را که از نیشابور بارگیری و در خودرویی جا سازی شده بود با همکاری نیروی انتظامی این شهرستان کشف و ضبط کردند.
محمد رضا کشاورزیان افزود : با باز جویی صورت گرفته از راننده خودرو مشخص شد این محموله در تهران به فروش می رسیده است.
وی از مردم خواست به محض مشاهده هرگونه مورد مشکوک با امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 تماس بگیرند و یادآور شد: این اداره آماده دریافت گزارش ها و اخبار مردمی است و با حضور گشت های شبانه روزی نیروهای حفاظتی با هرگونه تخلف و تخریب در جنگل ها و مراتع شهرستان برخورد می شود.
شاهرود 2 میلیون و 450 هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که نیمی از مساحت شهرستان را شامل می شود.
عملیات بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در شاهرود سال 1379با اجرای سه طرح احداث بادشکن ، نهالکاری و بذرپاشی در منطقه رضا آباد بیارجمند آغاز شده تا با هجوم ماسه های روان مقابله شود.
از آن زمان تاکنون بیش از150 کیلومتر مربع بادشکن به صورت شطرنجی ، 700هکتار عملیات نهالکاری و یکهزارو300 هکتار بذرپاشی صورت گرفته است.
7359/6167/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.