به گزارش ایرنا، بر اساس اسناد موجود 70 اثر ملی کشور قابلیت ثبت جهانی دارد که از این تعداد اقدامات لازم برای 52 اثر برای ثبت در فهرست سازمان جهانی یونسکو در حال انجام است.
تاکنون 22 اثر تاریخی کشور ثبت جهانی شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با بیان این که 5 اثر تاریخی این استان قابلیت ثبت جهانی دارد، گفت: این آثار شامل چشمه علی و مسجد تاریخانه و تپه حصار از دامغان ، کاروانسراها و جاده سنگفرش گرمسار هستند.
به گزارش ایرنا، محمد جهانشاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در عمارت بادگیر سمنان افزود : با پیگیری و تلاش سعی بر به ثبت رساندن چشمه علی دامغان در میراث جهانی را تا پایان سال جاری داریم.
وی ارزش ریالی طرح های در حال اجرای صنعت گردشگری استان را چهار هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: در 2 سال آینده با اتمام این طرح ها تعداد افراد مشغول به کار در بخش گردشگری 2برابر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد : افزایش مدت اقامت مسافران و گردشگران با تاثیرات مثبت در توسعه اقتصادی استان جز اهداف و برنامه های این نهاداست.
جهانشاهی با اشاره به این که بیش از 857 هزار نفر در ایام نوروز وارد استان شدند،بیان کرد: هر مسافر نوروزی طبق نظرسنجی ها حدود 300 هزار ریال در استان هزینه کرده است.
وی ادامه داد : 150 گردشگر خارجی در ایام نوروز به این استان سفر کردند.
وی تصریح کرد: در این ایام بیش از هزار دقیقه برنامه های مختلف آینی و فرهنگی با رویکرد نشاط اجتماعی در استان اجرا شده است.
وی با بیان این که 340 اقامتگاه فعال در این استان وجود دارد، ادامه داد: اقامت مسافران در ایام نوروز 25 درصد نسبت به سال گذشته و ورود گردشگران به استان 10 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان تصریح کرد : استفاده از اقامتگاه های بومگردی استان نسبت به سال گذشته 160 درصد رشد داشته است.
وی بومگردی را یکی از اولویت های توسعه بخش گردشگری استان برشمرد و گفت: ایجاد بومگردی های روستایی یکی از بهترین و موثرترین مسیرهای تحقق عدالت اجتماعی برای اقشار جامعه به خصوص روستاییان در زمینه ایجاد اشتغال است.
به گفته وی افزایش مشارکت سرمایه گذاران خصوصی در حوزه های مرتبط با میراث از جمله ایجاد اقامتگاه های بومی، مراکز پذیرایی می تواند کمک شایانی در توسعه صنعت و ظرفیت گردشگری استان بکند.
جهانشاهی ادامه داد: تا سال 1400 بیش از 150 اقامتگاه بومگردی در استان دایر خواهد شد.
وی وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی را از ظرفیت مهم استان در جذب گردشگر دانست و اظهارداشت: کاروانسراهای سنگی و شاه عباسی در منطقه خوش آب و هوای آهوان متاسفانه در حال تخریب است و نیازمند توجه و مرمت ویژه می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد : همایش بزرگ توسعه استان با محوریت گردشگری با همکاری و هماهنگی دانشگاه ها در 6 ماه آینده برگزار خواهد شد که فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی استان می باشد.
جهانشاهی صنایع دستی را از ارکان گردشگری استان ذکر کرد و گفت : فروش محصولات دستی موتور محرک این صنعت بشمار و به افزایش تولید، رقابت و رشد کیفیت محصولات منجر خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهارکرد : ایجاد فروشگاه های دایمی و بازارچه های عرضه محصولات صنایع دستی برای صنعتگران در حمایت از کالای ایرانی در استان لازم است.
استان سمنان دارای بیش از یکهزار و 400 اثر تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی است که حدود 700 اثر از این تعداد به ثبت ملی رسیده است.
در سه سال گذشته و با حمایت دولت تدبیر و امید، ظرفیت اقامتی د راستان سمنان 2 برابر شد و هم اکنون بخش خصوصی چهار هزار میلیارد ریال در تاسیسات گردشگری استان سمنان سرمایه‌گذاری کرده است که درمجموع پیشرفت متوسط 40 درصدی دارد.
در استان سمنان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، قلعه سارو ، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مسجد امام ، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی شاخص استان در فهرست ملی است.
6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.