به گزارش ایرنا ، بخش معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که به اعتقاد کارشناسان در صورت احیا این بخش اقتصادی ، رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال بیشتر در استان سمنان امکانپذیر خواهد کرد.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد و تعداد 561 واحد معدنی در این استان برای چهار هزار و 200 بهره بردار این واحدها اشتغال ایجاد کرده است.
همچنین استان سمنان با 561 معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه 6 کشور را دارد.
به گفته کارشناسان، در دولت دهم حدود 60 درصد از معادن سمنان نیمه فعال یا غیر فعال بود که اکنون با درایت دولت تدبیر و امید این رقم به کمتر از 25 درصد رسیده است.
براساس آمار تاکنون حدود 102 واحد صنعتی نیمه فعال و غیرفعال سمنان حدود سه هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند که این امر گامی در افزایش توسعه و اشتغال در استان به حساب می آید.
به گفته مسوولان امر، فرسودگی تجهیزات معدنی یکی از مشکلات این بخش است که با این که فرآوری محصولات معدنی می تواند راهگشای اقتصاد و اشتغال پایدار در استان باشد که این مساله موجب شده مدت زمان برداشت کاهش داشته و یا در بهترین شکل ممکن مواد معدنی به صورت خام به فروش برسد.
همچنین کمبود آب، نبود نقدینگی و بازار فروش از دیگر مشکلات واحدهای معدنی سمنان بوده که به گفته کارشناسان رفع این چالش با سرمایه گذاری اصولی و همه جانبه به رونق اقتصادی در استان منجر می شود.
استاندار سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : پیش بینی می شود صادرات مواد معدنی این استان در سال جاری با ارایه تسهیلات رونق تولید و رفع مشکلات بیمه ای و مالیاتی واحدهای تولیدی حدود 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یابد.
سید شهاب الدین چاوشی افزود : با وجود کمبود آب و نبود بازار فروش اما سهم بخش معدن حدود 50 درصد از میزان صادرات کالا از این استان را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد : در سال گذشته حدود حدود 900 میلیارد ریال تسهیلات در قالب ثبت نام در سامانه بهین یاب به واحدهای معدنی استان پرداخت شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است.
چاوشی ادامه داد : برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار باید از تمام ظرفیت های معدنی استان بهره گرفت و رفع مشکل کم آبی در شماری از معادن و راه اندازی واحدهای فرآوری نمونه از اقدامات اثر بخش برای کاهش آمار بیکاری است.
استاندار سمنان تصریح کرد : سمنان بیش از 14 درصد از کل معادن کشور را در اختیار دارد اما به دلیل مشکلات زیرساختی، سهم این بخش در کاهش آمار بیکاری در استان بسیار کم رنگ است.
وی با بیان این که 40 درصد واحدهای معدنی استان به دلیل کمبود آب نیمه فعال است، اضافه کرد: فقط در 2 سال گذشته 32 واحد معدنی استان به دلیل کمبود آب تعطیل شد.
چاوشی به ایرنا گفت: بیش از 90 واحد معدنی استان اکنون با مشکل نقدینگی مواجه اند که افزایش میزان صادرات مواد معدنی از سمنان به خارج از کشور در گرو رفع مشکلات فراروی این واحدهاست.
به گزارش ایرنا، 40 درصد گچ، 60 درصد نمک ، 95 درصد سلستین، 95 درصد زئولیت، 15 درصد سولفات سدیم، 15 درصد زغالسنگ و 20 درصد کرومیت کشور در استان سمنان اکتشاف می شود.
در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان اکنون 40 نوع ماده معدنی و سالانه نزدیک به 16 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.
7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.