به گزارش ایرنا، متوسط بارندگی ایران 250 میلی متر به میزان یک سوم متوسط جهان است یعنی ایران در یکی از خشک‌ترین نقاط جهان قرارگرفته است و کاهش امکان استفاده از آب، توسعه اقتصادی و گاهی حیات شهرها را با خطر مواجه کرده است.
بخش کشاورزی در ایران بین 90 تا 92 درصد کل آب تولیدی را مصرف می کند که در کنار بهیه سازی و مدیریت مصرف از طریق تغییر الگوی کشت، استفاده از سامانه های نوین آبیاری، بهینه سازی روش های انتقال آب و کشت ارقام متناسب با شرایط آبی، از یکپارچه‌سازی کشاورزی به ویژه زراعت می توان به عنوان مسیری مهم برای کم شدن مصرف آب نام برد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از راهکارهای بهبود مصرف آب بخش کشاورزی بازگشت به روش یکپارچه سازی تولید یا فعالیت کشاورزی به صورت شرکت تعاونی است.
محمدرضا خاموشی خاطرنشان کرد : در این قالب، زمین های کشاورزی یکپارچه کشت، رسیدگی و آبیاری می‌شود و از سوی دیگر کشاورزان علاوه بر درآمد حاصل از کشاورزی در زمین خود، به عنوان سهامدار از شرکت تعاونی سود می برند و در هدف اصلی، مصرف آب در این شکل کشت بهینه می شود.
وی با اشاره به اینکه در کشاورزی یکپارچه از قطعه‌قطعه شدن اراضی جلوگیری می‌شود، یادآور شد: زمانی که کشاورزی به صورت قطعه زمین های جداگانه انجام شود، منافع فردی پیش می آید و امکان مدیریت یکپارچه به ویژه در بهینه سازی مصرف آب شکل نمی گیرد ولی با یکپارچه بودن اهداف کشاورزان، همه برای سود بیشتر مشارکت می کنند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد : تحویل آب برای کشاورزی یکپارچه به صورت شرکت سهامی- زراعی انجام می شود و نمونه این نوع کشاورزی در سال های گذشته در استان انجام می شده و زراعت های مردم با هماهنگی آن ها تجمیع و با مدیریت مناسب کشت و آبیاری می شد، در این روش علاوه بر مدیریت مصرف آب، معیشت مردم نیز بهبود یافت.
خاموشی اضافه کرد : طرح یکپارچه سازی کشاورزی در زمین های زراعی غرب استان سمنان در سال های گذشته اجرا شد و شکوفاترین دوران کشاورزی آن منطقه در دوران فعالیت شرکتهای سهامی- زراعی بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان، مدیریت کلان آب های سطحی، توزیع و مناسب سازی تولید را دیگر هدف شرکت آب منطقه ای برای پایدارسازی منابع آبی استان سمنان عنوان و بیان کرد: این طرح به ویژه در حبله رود و در دامغان اجرا شد.
حدود 87 درصد آب تولیدی سالانه استان سمنان در 198 هزار هکتار زمین زراعی و باغ مصرف می شود و این استان سالانه با کمبود 143 میلیون مترمعکبی آب مواجه است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.