روز شنبه با روشن شدن هوا در دمشق، ائتلاف سه گانه ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه حملات هوایی به اهداف خود در پایتخت سوریه را آغاز کردند، حملاتی که اینک پایان یافته و آرامش در دومین شهر پر جمعیت سوریه برقرار است.
اتفاقی که رخ داده است شباهت اندکی به چیزی دارد که در ساعت ها و روزهای نخست پس از حمله شیمیایی در شهر در حال تخلیه دوما تصور می شد قریب الوقوع است: حمله ای سهمگین و همه جانبه که اهداف نظامی مهم حکومت بشار اسد را زیر و زبر کند و از آن مهم تر احتمالا چند هدف ایرانی و روسی در خاک سوریه را نیز زیر آتش بگیرد.
اما حملات روز گذشته نشان داد خطری که دو چیز برافروزاننده آن بود برطرف شده است:نخست بی ثباتی شدید در سیاست گذاری کلان در مملکت سوریه به دلیل جنگ داخلی خونین طولانی، دوم تندخویی ترامپ و غیرقابل پیش بینی بودن رفتارهای او در قبال وقایع منطقه خاورمیانه و البته تمام جهان.
تفاوت حملات موشکی امروز با یورشی که 7 آوریل 2017 انجام شد، 44 موشک بیشتر است. در تحلیل نظامی از وقایع می توان گفت حملات سال گذشته ویران کننده تر بود، از 59 موشک شلیک شده تام هاوک کروز، 58 موشک به دقت به اهداف خود در پایگاه هوایی الشعیرات برخورد کرد، حدود 20 درصد از جنگنده های عملیاتی سوریه در آن حمله منهدم شد و دست کم 9 نظامی کشته شدند.
حملات دیروز گرچه به لحاظ تعداد کشورهای مشارکت کننده و تعداد موشک های شلیک شده، وسیع ترین حملات مستقیم غرب علیه حزب بعث سوریه از سال 2011 به این سو محسوب می شود، اما در مقایسه با سال گذشته به نظر حملات ظریف تر و کم خطرتری بوده است.
وزارت دفاع روسیه دیروز ظهر اعلام کرد 71 موشک از 103 موشک شلیک شده ساقط شده است و هنوز هیچ گزارشی از کشته شدن نیروهای نظامی یا شهروندان در دمشق وجود ندارد.
آنچنان که مخالفان مسلح بشار اسد، ایالات متحده، متحدان اروپایی، بلوک کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل مدعی شدند، حملات شنبه گذشته به دوما با گاز کلر انجام شد که مرگ 49 تن را به همراه داشت.
براساس اطلاعات پنتاگون بیشتر از 100موشک به سمت سوریه در مدتی کوتاه شلیک شد. جیمز ماتیس وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد گفتند که موشک‌های شلیک شده از دریا و هواپیماهای جنگی تجهیزات سلاح‌های شیمایی را هدف قرار دادند.
ایالات متحده و هم پیمانانش به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمایی در حمله به شورشیان در شهر دوما، حملاتی را به سوریه ترتیب دادند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که او دستور حمله هوایی در سوریه را داده و «هدف هایی را مدنظر قرار داده که با توانایی سلاح های شیمیایی سروکار داشته اند.» این حمله با همکاری بریتانیا و فرانسه انجام شد. این حملات موشکی تبدیل به دومین دستور حمله ترامپ به قصد تنبیه دولت بشار اسد شد و در واکنش به به کارگیری گازهای شیمیایی انجام گرفت.
تحولات یک هفته اخیر نفس گیر بوده اند، میدان نبرد در سوریه همچنان آتش زا و غیرقابل پیش بینی به نظر می آید. شکست داعش نه تنها باعث ایجاد اراده ای از سوی دشمنان اش برای رسیدن به توافق نشده است بلکه به نظر می آید به عاملی بدل شده است که ممکن است به رویارویی مستقیم بازیگران خارجی حاضر در آن بدل شود. حملات امروز نشان از آن دارد که غرب مایل است از چنین رویارویی پرهیز شود، تاریخ مداخله آمریکا در عراق و افغانستان چنان دلسردکننده است که به این زودی ها کسی برای جنگی دوباره دلگرم نشود، با این حال این تحلیلی نیست که بشود به آن دل بست، بهترین دلبستگی آن است که تلاشی فراگیر و انسانی از سوی کشورهای قدرتمند در منطقه ایجاد شود تا دولت سوریه و معارضانش پای میز مذاکره بنشینند، و هر قدر لازم است آنجا بمانند تا راه حلی قابل اجرا برای پایین آوردن فواره خون در این کشور کهن به دست آید.
**گروه ایرنا مقاله
از: محمدرضا یوسف نژاد خبرنگار خبرگزاری ایرنا سمنان
انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.