به گزارش ایرنا، در صورتی که به گفته مسوولان برای رفع این چالش جدی استان سمنان در کوتاه مدت و میان مدت تدابیری اتخاذ نشود عواقب جدی در انتظار منطقه است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی و بقیه مربوط به بخش صنعت اختصاص دارد.
بیش از 87 درصد آب تولیدی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود و طرح هایی مانند ساماندهی چاه های کشاورزی، بهسازی قنات‌ها و کانال های انتقال آب، اصلاح الگوی کشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری برای بهره وری بیشتر از آب در حال اجراست.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی وجود و یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی و فعالیت دارد.
نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت : وضعیت کمبود آب و خشکسالی در این استان فرابحرانی است و باید برای تأمین منابع آبی پایدار تلاش کرد.
احمد همتی روز شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود : استانداردهایی برای تشخیص بحران آبی، وجود دارد که طبق آن اگر بیش از 40 درصد منابع آبی زیرزمینی استفاده شود به منزله بحران تلقی می‌شود.
وی اظهارداشت: این در حالی است که اکنون بیش از 80 درصد از منابع آبی زیرزمینی استان و منطقه استفاده و بسیاری از چاه‌ها مناطق خشک و یا در حال خشک شدن است.
وی ادامه داد: همچنین چشمه‌های اصلی که در حال آبرسانی به مرکز استان و شهرهای مجاور در نظر گرفته شده به نصف و یا یک سوم رسیدند.
نماینده مردم سمنان ،مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که وضعیت آبی استان اکنون فرابحرانی است، یادآور شد : در فصل گرم سال قطعی آب در مرکز استان و شهرهای مجاور وجود دارد.
وی اضافه کرد : بحث سدهای فینسک و روزیه که مصوب سفر رییس جمهوری است و بحث انتقال آب خزر که مصوبه و تاییده محیط زیست را دارد باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تا برای آینده استان و منطقه پیش‌بینی و تدابیری اتخاذ شود که در غیر این صورت عواقب جدی در انتظار منطقه و کشور است.
همتی اضافه کرد : یکی از عواقب خشکسالی افزایش ریزگرد‌هاست و راهکار مهار این پدیده را اجرای طرح‌های کشاورزی، طرح تاغ‌کاری و ایجاد درخت در مناطقی که منشأ ریزگردها در استان است.
به تاکید وی در صورت مهار نشدن این پیامد منفی، مشکل جنوب کشور این استان را تهدید خواهد کرد.
در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود و سالانه کمبود مخزن در این استان حدود 350 میلیون متر مکعب است.
شهرهای سمنان و شاهرود در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان بیشترین میزان مصرف آب آشامیدنی را دارند.
/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.