به گزارش ایرنا، بنا به اظهارات مسوولان امر 750 هزار حلقه چاه آب در کشور حفر شده که از این تعداد 400 هزار حلقه مجاز و 350 هزار حلقه غیرمجاز است.
استحصال بی حد و حصر از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایلی که باعث شده منابع آب زیرزمینی به شدت کاهش یابد که در 2-3 سال اخیر وزارت نیرو این موضوع را به جد پیگیری می کند.
بحث بحران آب در کشور و استان سمنان بحثی جدی است ، همه باید متوجه این معضل بشوند و در این ارتباط باید اقدامات موثری و تدابیری از سوی همه به ویژه مسوولان امر اتخاذ شود تا مدیریت آب را به یک نقطه مطلوبی برسانیم.
هم اینک سالانه هفت میلیارد مترمکعب آب آشامیدنی و بهداشتی در کشور به مصرف می رسد که از این میزان 4.3 میلیارد مترمکعب پساب تولید می شود و مدیران می توانند از این منبع آبی مطمئن فایده های بیشتری ببرند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: 80 درصد چاه های آب این استان برای جلوگیری از هدر رفت آن در 2 سال گذشته در بخش کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده است.
ایرج حیدریان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سمنان در زمینهٔ نصب کنتورهای هوشمند در بین سایر استان‌های کشور رتبه اول را دارد.
وی اظهارداشت : اولویت سال 97 تجهیز صد درصدی چاه‌های استان به کنتورهای هوشمند است که با این اقدام سمنان در جایگاه اول استانهای کشور در نصب کنتور هوشمند قرار می گیرد.
وی با اشاره به وجود حدود سه هزار چاه در سمنان، خاطرنشان کرد : تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی و نوع و میزان بهره برداری، بخشی از شناسنامه چاه های استان که در سال گذشته دریافت شده است.
حیدریان با بیان این که حدود 80 چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده است، اضافه کرد : با نظارت شرکت آب منطقه‌ای سمنان این تعداد چاه تعیین تکلیف شده و فرآیند مهر و موم آن در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد : سال گذشته در استان بهسازی 100 کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی انجام شد و برای امسال نیزبرنامه‌ریزی در این زمینه وجود دارد، ولی در مجموع، سرعت این بهسازی در استان رضایت‌بخش نیست و باید اهتمام بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.
وی بابیان این که متوسط کشوری نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی 25 درصد است،خاطرنشان کرد : اصلاح شیوه‌های آبیاری، تغییر الگوی کشت به کاهش مصرف آب در این استان منجر نشده است و اگر در سالهای گذشته تغییر الگوی کشت به‌درستی انجام می‌شد می‌توانستیم خشکسالی امروز را مدیریت کنیمم.
حدود 87 درصد آب تولیدی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود و طرح هایی مانند ساماندهی چاه های کشاورزی، بهسازی قنات‌ها و کانال های انتقال آب، اصلاح الگوی کشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری از سوی جهادکشاورزی برای بهره وری بیشتر از آب در حال اجراست.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی وجود دارد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.