به گزارش ایرنا، قاچاق کالای خارجی به داخل کشور از یک سو، به علت نبود نظارت های بهداشتی و فقدان امکان شناسایی تولیدکننده به صورت رسمی، امکان ایجاد مشکلات بهداشتی و سلامت برای جامعه دارد و از سوی دیگر، به خاطر ورود غیررسمی و نپرداختن عوارض، با قیمت پایین تر از معمول به جامعه عرضه می شود.
در هر دو حوزه بهداشتی و اقتصادی، کالای قاچای نه تنها برای جامعه مفید نیست بلکه می تواند عاملی برای آسیب به سلامت جامعه و ضرر به اقتصاد چرخه تولید باشد.
کالای ارایه شده توسط تولیدکننده داخلی که با عبور از مراحل کسب پروانه های لازم برای بهره برداری و رسیدن به فرآیند تولید، متحمل هزینه های مختلف شده است، در برابر کالای قاچاق که با قیمتی متاثر از سوءاستفاده های سودجویان عرضه می شود، برای فروش به مشکل برمی خورد و در درازمدت دچار مشکل می شود.
سال 1397 از سوی رهبر انقلاب به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و تولیدکنندگان در بخش تولید مشکلاتی مانند مسایل سود تسهیلات بانکی، بیمه، مالیات و تهیه مواداولیه و دربخش عرضه کالا معضلاتی مانند وجود کالای قاچاق را از عوامل و مشکلات کالای ایرانی و از سویی کم‌رغبت شدن جامعه برای خرید کالای تولید داخل عنوان می کنند.
بنا به اعلام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در سال 96 حدود 38 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد که این رقم در سال 95 حدود 2 هزار میلیارد بوده است.
در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال 96 کشف پرونده های بالای 500 میلیون تومان از سوی نیروی انتظامی 63 درصد افزایش یافت و ارزش ریالی کشفیات بالغ به 38 هزار و 147 میلیارد و 209 میلیون و 726 هزار و 707 ریال رسید.
استان سمنان از نظر توسعه صنعتی با داشتن بیش از یکهزار و 800 پروانه بهره برداری که جایگاه پانزدهم را در کشور دارد، در کنار فعالیت حدود 600 واحد معدنی و 28 هزار واحد صنفی، قطب صنعتی تولید برخی کالاها ممحسوب می شود که جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق می تواند تاثیر زیادی بر رونق تولید و فروش کالاهای تولیدی در این استان داشته باشد.
بر اساس اعلام مسوولان نیروی انتظامی استان سمنان روند مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان سمنان در سال های اخیر با شدت ادامه یافته است به صوری که در سه ماه اول سال96، کشف کالای قاچاق با رشد 13 درصدی به36 میلیارد ریال در قالب 234 فقره پرونده رسید.
در سال 95 نیز کشف قاچاق در استان سمنان در قالب 701 فقره پرونده به ارزش 123 میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن 71 درصد رشد داشت، بیشترین میزان کالاهای قاچاق در استان سمنان در بررسی های انجام شده در ایست های کنترل و بازرسی نیروی انتظامی به ویژه در محور اصلی تردد استان کشف شده است.
مقابله با قاچاق کالا در 2 بخش ورود و عرضه باید با شدت بیشتری در کشور دنبال شود که در بخش ورود این وظیفه با نیروی انتظامی و در بخش عرضه این رسالت بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، استان سمنان با توجه به قرارگرفتن در محور اصلی غربی- شرقی و شمالی- جنوبی کشور و عبور بخش مهمی از محور ارتباطی اصلی کشور از این استان، رسالت این دستگاه های برای مقابله با قاچاق کالا چه در بخش عبور و چه در بخش توزیع را حساس تر کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال 96 کشف کالای قاچاق در این استان به بیش از 117 میلیارد ریال رسید که در بیش از 6 هزار بازرسی کشف شد.
بهروز اسودی گفت : در سال 96 در قالب گشت های نظارت و بازرسی، 6 هزار و 789 فقره بازرسی قاچاق کالا از واحدهای صنفی خرد و عمده فروش در استان سمنان انجام شد.
وی تصریح کرد : گشت های نظارت و بازرسی از سطح عرضه با همکاری اعضای کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا و دستگاه‌هایی مانند سازمان صنعت ، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، اصناف، دخانیات، نیروی انتظامی و استاندارد در شهرهای استان سمنان انجام شد.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سمنان خاطرنشان کرد: در این گشت‌های بازرسی که به منظور مبارزه با کالای قاچاق سلامت ‌محور، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی و 11 قلم کالا انجام شد، یکهزار و 122 پرونده قاچاق تنظیم و به مراجع قانونی ارجاع شد.
اسودی بیشترین کشفیات کالای قاچاق را مواد دخانیات، آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی ذکر و بیان کرد: ارزش ریالی این تعداد پرونده قاچاق که در یکسال گذشته تنظیم شده 117 میلیارد و 865 میلیون ریال بود.
وی با بیان گزارشی از فعالیت کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه در استان سمنان، افزود: نظارت مستمر بر کالاهای داخلی با هدف تنظیم بازار، ساماندهی عاملان مجاز عرضه، پیشگیری از عرضه کالای دخانی و نظارت بر میدان‌های میوه و تره بار و فروشگاه های بزرگ عرضه محصولات کشاورزی در بحث سم و کود و پاک‌سازی نقاط آلوده خرید و فروش نیز همواره مدنظر بوده است.
اسودی با اشاره به اقدامات انجام‌شده فرهنگی برای مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کالای ایرانی یادآور شد: تبلیغ و تشویق مصرف کالای تولید داخلی و نقش آن در اشتغال و صادرات، استفاده از تمام ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی تبلیغاتی و آموزشی اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف به‌منظور فرهنگ‌سازی برای عرضه نکردن کالای قاچاق و ارجحیت عرضه کالاهای تولیدی داخلی نیز از اقدامات فرهنگی انجام‌شده در این زمینه بود.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان اظهارکرد : به منظور حمایت از کالای ایرانی و رعایت حقوق مصرف کنندگان و با هدف اطلاع رسانی از اثرات و مضرات شوم استفاده از کالاهای غیرمجاز و قاچاق، بیش از 80 دوره و کارگاه آموزشی با همکاری دستگاه های عضو کارگروه حمایت از تولید ، برای اصناف، واحدهای تولیدی، دستگاه های اجرایی و اقشار مختلف در سال 96 برگزار شد.
در استان سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی و چهار هزار واحد صنعتی فعالیت دارد.
6103/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.