احمد رادمان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : خشکسالی دلیل اصلی کاهش وحوش این پارک در سال‌های اخیر است و کمک خیران برای تامین علوفه در کاهش اثرات منفی این معضل فراروی این منطقه حفاظت شده تاثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان این که جمعیت وحوش سال گذشته این پارک ملی نسبت به سال 95 تغییر چندانی نداشته است، اظهارداشت: با نگاهی به آمارها در مقایسه با 10 سال اخیر به دلیل وقوع خشکسالی با کاهش قابل توجه زاد و ولد گونه های جانوری مواجه هستیم و در این مدت نتوانستیم جمعیت موجود را حفظ کنیم.
وی جمعیت گورخر آسیایی در پایش تابستان 96 به نسبت 10 سال پیش را 2 برابر اعلام و اضافه کرد ، ادامه داد : بزرگ‌ترین مشکل پارک ملی توران تامین آب در منطقه است که با کمک خیران این مشکل تا حد مطلوبی برطرف شده است.
رادمان اضافه کرد : با خرید 10 تُن علوفه توسط اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان و 10 تُن علوفه از سوی خیران، بخشی از اثرات منفی خشکسالی و کمبود علوفه در منطقه جبران شد.
رییس پارک ملی توران شاهرود تصریح کرد : با توجه به نقش و اهمیت حیات وحش در اقتصاد کشور، مردم منطقه در سال های گذشته همکاری‌های خوبی را با ماموران اجرایی پارک برای تهیه علوفه در قالب نذر طبیعت برای حیات وحش داشته اند.
رادمان با بیان این که 26 ماه اسفند سال گذشته سه قلاده یوز در پارک ملی توران مشاهده شد، افزود: سال گذشته 15 مرحله مشاهده یوزپلنگ به صورت مستقیم و توسط دوربین تله‌ای ثبت شد و همچنین محیط بان‌ها نزدیک به 15 مرتبه موفق به مشاهده پلنگ به صورت مستقیم و توسط دوربین‌های تله‌ای در منطقه شدند که آخرین مرحله تصویر پلنگ در این منطقه 20 اسفند و در شرایطی که خود را به طور ماهرانه‌ای استتار کرده بود به ثبت رسید.
ذخیره گاه زیست کره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاده تهران - مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد ، شمال شرقی دشت کویر ، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار دارد.
منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده‌است که علاوه بر منطقه حفاظت شده قسمت قابل توجه مساحت آن، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی را در بردارد.
خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به‌شمار می‌آید.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.