به گزارش ایرنا، بی‌شک بهترین بازار فروش کالای تولید واحدهای صنعتی، بازار داخلی است و به نوعی پیوند نزدیک بازار میان تولیدکننده و مصرف کننده، بهترین کمک به چرخه اقتصادی و رونق تولید است.
کارشناسان اقتصادی، ترویج فرهنگ خرید کالای داخلی، افزایش کیفیت در تولید، نمادسازی در تولید، کاهش قیمت مواد اولیه و ایجاد رقابت بین واحد های تولیدی را تنها راه افزایش خرید کالای ایرانی و در نتیجه اشتغال مولد می‌دانند.
وجود واسطه ها و بازار دلالان در تامین مواد اولیه، مشکل کیفیت و قیمت ‌نامناسب مواد اولیه برای واحدهای تولیدی خرد که قدرت خرید از بازار بورس را ندارند، به روز نبودن فناوری ها و هزینه های بالای تولید، مشکل عرضه، فقدان مشتری پسندی تولیدات و قابل رقابت نبودن تولیدات داخلی با خارجی، به یکی از معضلات گریبان گیری است که هم به تولیدکننده و هم به مصرف کننده آسیب وارد می کند.
از نگاه کارشناسان اقتصادی، کیفیت کالای ایرانی، مناسب سازی بسته بندی و در برخی موارد قیمت بالای کالای ایرانی ناشی از قیمت بالای مواد اولیه و هزینه‌های تولید و نبود حمایت های کافی نسبت به کالای مشابه خارجی، مهمترین مباحث درباره کالای تولید داخل کشور است.
از سوی دیگر، قاچاق معضل و رقیب اصلی تولیدات داخلی در مرحله عرضه محصولات است، دولت یازدهم برای کاهش ورود کالای قاچاق به منظور حمایت از تولید داخلی قدم های استوار و هدفمندی برداشت.
مهمترین آسیب‌های قاچاق مشکلاتی نظیر کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری، گسترش بحران‌های اجتماعی و درنهایت، به خطر افتادن امنیت شغلی است، ولی با اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید، از جمله استقرار سامانه های هوشمند در گمرک، حجم قاچاق کالا از 250 میلیارد ریال به 120 میلیارد ریال کاهش یافت.
ایجاد اشتغال سالیانه 950 هزار شغل در برنامه پنج ساله از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، از برنامه های دولت دوازدهم در حوزه اشتغال و مسیر حمایت از تولید داخلی است که خرید کالای ایرانی از سوی شهروند ایرانی به آن کمک فراوانی می‌کند.
سمنان یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
استاندار سمنان گفت: کاهش مشکلات حوزه اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی برای مردم و رونق اقتصادی از جمله مزایای حمایت از تولیدات داخلی است.
سید شهاب الدین چاوشی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر فرهنگ سازی برای تمایل افراد به خرید کالاهای ایرانی ، افزود: تولیدکنندگان کالاهای داخلی باید با تولید کالاهای با کیفیت و تبلیغات بهترین کالاهای خود زمینه ساز این فرهنگ سازی شوند.
وی اظهارداشت : حمایت از تولیدکننده داخلی موجب کاهش واردات کالا می‌ شود و هرچه واردات کالا کمتر شود خروج ارز کاهش یافته و سرمایه بیشتری وارد چرخه تولید ملی می‌ شود و این خود می‌ تواند در افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی تاثیرگذار باشد.
چاوشی با بیان این که مهمترین عنصر تاثیرگذار در قاچاق کالا وجود تقاضا در داخل کشور است، تصریح کرد : اگر خانواده های ایرانی به‌ دنبال کالای خارجی به‌ ویژه قاچاق نباشد بدون شک قاچاقچی اقدام به ورود کالا نمی‌کند، پس در ریشه‌ کن کردن قاچاق کالا و حمایت از تولید داخل مهمترین عامل خود مردم هستند.
استاندار سمنان اضافه کرد : به گفته کارشناسان حدود 20 درصد از کالاهای قابل عرضه در واحدهای صنفی استان سمنان قاچاق است و باید با همدلی برای حمایت از کالای داخلی این کالاها را از بازار جمع آوری کرد.
وی ادامه داد : در سال گذشته حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد اما در مقاطع مختلف یادآوری کردند که مواد اولیه تولید کالا در سمنان از خارج از کشور وارد می شود و این رویکرد در بلندمدت به توسعه کشور آسیب می زند.
چاوشی بیان داشت : در سه سال گذشته ، تسهیلات رونق تولید و همکاری بخش خصوصی حدود 200 واحد صنعتی غیرفعال استان را به چرخه تولید برگرداند و آحاد مردم به دلیل این دستاورد مهم قدردان دولت تدبیر و امید هستند.
وی گفت : در پنج سال گذشته حدود 60 درصد مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و نیمه فعال استان سمنان برطرف شد و باید با عزم و اراده پولادین به سراغ دیگر مشکلات واحدهای صنعتی استان برویم.
چاوشی اظهارداشت : همدلی خوبی بین مسوولان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی برای سروسامان بخشی اقتصاد سمنان وجود دارد و باید با رفع مشکلات زیرساختی برای اشتغال حداکثری در استان تلاش کرد.
به گزارش ایرنا، در سال گذشته نرخ بیکاری در استان سمنان 8.9 درصد و سه درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بود و با تحقق کامل ارایه تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی رونق تولید و اجرای طرح‌های اقتصادی در قالب تفاهم‌نامه های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تعداد 87 طرح با سرمایه گذاری 85 هزار میلیارد ریال در همایش‌های سرمایه‌گذاری این استان، انتظار می رود اشتغال افزایش و نرخ بیکاری در سمنان کاهش قابل توجهی یابد.
در استان سمنان یکهزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی فعالیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.