به گزارش ایرنا، 'سن' از جمله آفت هایی است که در صورت مبارزه نکردن به موقع با آن موجب کاهش شدید محصول گندم شده و خسارت جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد می کند و مهم این که امسال به خاطر شرایط جوی، شیوع زود هنگام این آفت را در مزارع شاهد هستیم،
نام علمی این آفت Eurygaster integriceps بوده و یکی از مهمترین آفت های غلات و بویژه گندم و جو است.
به باور کارشناسان این آفت از جوانه گندم و جو در مراحل مختلف رویش تغذیه می کند و همین امر موجب کاهش راندمان و کیفیت محصول می شود به طوری که کیفیت نان حاصل از گندم آفت زده بسیار پایین شده و موجب نارضاینی مصرف کنندگان می شود.
عامل آفت سن یک حشره است که به نسبت شرایط رشد آن میزان خسارت ها افزایش می یابد.
اوایل فروردین، آغاز رشد ساقه های گندم است به همین خاطر هشدارهای لازم را به کشاورزان میامی داده شد تا جلوی خسارت های مربوط گرفته شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی روز پنجشنبه در این ارتباط به ایرنا گفت: کشاورزان نسبت به مبارزه همگانی با آفت سن گندم و مشارکت همه‌جانبه برای کنترل و مهار به موقع این آفت اقدام نمایند.
علی اصغرمحمدی افزود: آفت سن ، سالانه خسارت زیادی به محصولات گندم و جو به لحاظ کمی و کیفی می زند از این رو سازماندهی، همکاری و مشارکت شبکه‌های مراقبت بخش خصوصی و دولتی در شهرستان برای مبارزه با آفت گندم ضرورت دارد.
وی با بیان این‌ که امسال به خاطر شرایط جوی ، شیوع زود هنگام آفت سن را شاهد بوده ایم، تصریح کرد : کشاورزان براساس برنامه ریزی در بخش ها و دهستان ها و روستاها با همکاری مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی و مروجین پهنه بندی نسبت به کنترل آفت اقدام کنند.
محمدی تصریح کرد: از آنجا که با گرم شدن هوا آفت سن بتدریج گسترش می یابد بنابر این مبارزه با این پدیده نیاز به همکاری و مساعدت کشاورزان دارد ، در صورت مشاهده سن در مزارع برای بازدید کارشناسان، کارشناسان ناظر و مروجان مراتب را به اطلاع مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برسانند.
طول حشره کامل آفت سن حدود هشت و عرض آن نیز پنج تا هشت میلی متر است ، این حشره 2 شیوه زندگی دارد.
بخشی از جمعیت این حشره در زیستگاه های طبیعی واقع در ارتفاعات زندگی می کنند وبا تغذیه از گیاهان غیره زراعی به خصوص گندمیان و بدون آنکه پروازهای قابل توجهی انجام دهند، به زاد و ولد می پردازند، و گروه دوم این حشره که از گندم و جو تغذیه می کنند جثه ای بزرگتر دارند.
به عقیده کارشناسان مناسب ترین راه مبارزه با این آفت آیش گذاشتن زمین یا کشت تناوبی است ، این در حالی است که کشاورزان کمتر به این سفارش کارشناسان عمل می کنند.
این شهرستان حدود 15 هزار هکتار اراضی گندم دارد که سالانه بیش از 200 هزار تن محصول برداشت می شود.
شهرستان میامی به علت آب و هوای مناسب و بارش های جوی مطلوب قطب اصلی کشاورزی استان سمنان است که در تولید چندین محصول از جمله چغندر قند،گندم، آفتابگردان دیم مقام اول استان را دارست.
شهرستان میامی با 2 بخش مرکزی و کالپوش با بیش از 40 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان واقع است.
/6026/ 7357/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.