به گزارش ایرنا، ادامه خشکسالیها و کم آبی در سالهای اخیر به معضل تامین آب آشامیدنی شهروندان سمنان افزوده است و پراکندگی بارش های سالانه موجب شد که برخی از منابع ذخیره آب های سطحی مانند سد شهیدشاهچراغی دامغان ذخیره چندانی نداشته باشد و بر دامنه نگرانی ها افزوده شود.
متوسط بارندگی در سال زراعی جاری حدود 75 درصد کمتر از سال گذشته بوه است و بارش هم به طور عمده در مناطق شرق سمنان باریده است و مناطق مرکزی، شمال ، شمال شرق و شمال غرب شیراز بهره چندانی از بارش های زمستانی نبرده است، از این رو تامین آب آشامیدنی شهرهای همچنان روی خط قرمز تنش آبی قرار دارد و تاکید بر صرفه جویی و مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف همچنان اولویت دارد.
بنا بر اظهارات مسوولان، منابع زیر زمینی سمنان با کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
استاندار سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که مشکل کمبود آب و خشکسالی در کشور بسیار جدی است، گفت : باید برای نهادینه کردن فرهنگ‌ مدیریت بر مصرف درست تلاش کرد تا اهمیت موضوع برای همگان تفهیم شود.
سید شهاب‌الدین چاوشی افزود : حتی اگر طرح انتقال آب از خزر به زودی کلید بخورد باز هم زمان بر است و باید با شرایط فعلی و مدیریت درست با منابع فعلی کنار آمد.
وی اظهارداشت : افکار عمومی باید این قصه پر غصه را درک کنند و اصلاح الگوی مصرف را در اولویت قرار دهند.
وی افت 50 درصدی منابع آبی در کشور در سال‌های اخیر را نگران کننده توصیف و اضافه کرد : در استان سمنان این افت 67 درصد بوده که اگر به سمت مدیریت درست سوق داده نشود این استان جزو آسیب‌پذیرترین استان‌ها خواهد بود.
چاوشی با تاکید بر این که فرهنگ سازی مصرف بهینه آب باید در تمام بخش‌ها نهادینه شود، تصریح کرد : بخش کشاورزی که بیشترین سهم آب استان را به خود اختصاص داده باید با اعمال روش‌هایی نوین به کاهش مصرف منجر شود.
استاندار سمنان با بیان این که بهار و تابستان امسال ، کمبود آب در استان تنش آفرین خواهد بود، ادامه داد: نتایج بارندگی بر روی اطلاعات بارندگی از ایستگاه‌ها در سال زراعی 97 - 96 بیانگر 74 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته و 70 درصد کاهش نسبت به میانگین دراز مدت می‌باشد که مبین وضعیت بد بارش در شروع سال آبی مذکور می‌باشد..
چاوشی تصریح کرد : سال گذشته آب سد دامغان 60 درصد ذخیره آب داشت بود که سال جاری این میزان به 47 درصد رسیده است.
به گزارش ایرنا، از مجموع 410 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور 280 میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود و 135 میلیارد مترمکعب به صورت پتانسیل تجدیدپذیر باقی می‌ماند.
75 درصد از آب آشامیدنی استان از قنات و چاه ها و حدود 40 درصد آب شهرستان سمنان از چشمه روزیه تامین می شود.
استان سمنان با هشت شهرستان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.