به گزارش ایرنا، اکنون همچون گذشته تاریخ، شهرستان میامی نقطه اتصال استان های خراسان شمالی، گلستان و سمنان یوده است با همین نگرش کاروانسراهای متعددی به قصد عبور از مرکز ایران به خراسان و گرگان در این منطقه ساخته شده است.
علاوه بر این ، میامی مدفن بزرگان نام آوری ایران زمین مانند شیخ حسن جوری رهبر سربداران و ابن یمین فریومدی شاعر بلند آوازه ایران است.
کاروانسراهای میامی علاوه بر کاربرد معمولی آن ها، نشان مهندسی و معماری نیاکان ما به شمار می رود ، مهندسان و معماران گمنامی که آثارشان با وجود نامهربانی نسل های بعدی همچنان پابرجا مانده و برای ادامه بقا نیازمند توجه بیشتر مردم و مسوولان هستند.
این آثار از زمان شاه عباس تا کنون توانسته اند در برابر حوادث مختلف طبیعی مقاومت کنند ، اما در برابر تخریب های برخی افراد که به دنبال سودهای آنی هستند، هیچ وسیله دفاعی ندارند.
یکی از کاروانسراهای میامی ، کاروانسرای شاه عباسی است.
این بنای زیبا که در داخل شهر میامی واقع شده و هنوز سالم باقی مانده ، اکنون موزه مردم شناسی این شهرستان است.
کاروانسرای شاه عباسی میامی دارای یک حیاط مرکزی چهار ایوانی دارد که با آجر ساخته شده است.
ورودی بنا به شکل هشتی است و در سردر ورودی کتیبه های سنگی حجاری نصب شده که تاریخ ساخت و نام بانی در روی آن نوشته شده و از این حیث منحصر به فرد است.
مجموعه کاروانسراهای میاندشت با 22هزار متر مربع مساحت در 45 کیلومتری میامی که شامل سه کاروانسراست، بزگترین در نوع خود در ایران هستند که دوره صفوی و قاجار ساخته شده اند.
این مجموعه که در مسیر راه سراسری تهران - مشهد واقع شده، محلی بسیار مناسب برای بازدید مسافران و زایران امام هشتم (ع) است ، تا علاوه بر آشنایی با میراث گذشتگان، لختی نیز بیاسایند تا خستگی راه از تن بدر کنند.
کاروانسراهای صدر آباد، الحاک، عباس آباد و سپنج دیگر بناهای تاریخی میامی هستند.
بازسازی این کاروانسراهای وبه ویژه مجموعه کاروانسراهای عباس آباد ، در چند سال گذشته آغاز شده است اما بنابه گفته کارشناسان تا زمانی که همه مردم به نگهداری این بناها نیاندیشند، امکان تخریب آن ها وجود دارد.
شماری از گردشگران این کاروانسراها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت رسیدگی و بازسازی این شناسنامه های سرزمین تاکید کردند.
رضا مددی مسافر تهرانی بعد از دیدن از کاروانسرای شاه عباسی به ایرنا گفت : با همه وجود و کمبودها باید آثار تاریخی سرزمین ایران حفظ شود.
وی این کاروانسراها را گنج و هنر نیاکان ما ذکر کرد و گفت : معماری این آثار باستانی بسیار شگفت انگیر و عبرت آموز است.
وی یادآور شد : این استواری ،شکوه ،قدمت و عظمت دست ساخته های پیشینیان ما بیانگر این مطلب است که آن ها در زمینه های مختلف عمرانی ،جامعه شناسی و دیگر علوم وابسته مطالعات وسیعی داشته اند.
مهران دلاوری که خود را اصفهانی معرفی کرد به ایرنا گفت : مسوولان امر باید برای حفظ این آثار تاریخی از جمله کاروانسراهای میامی تلاش اعتبار بیشتری هزینه کنند.
وی از رسیدگی نکردن به این آثار تاریخی ابراز تاسف و اضافه کرد : برای حفاظت از آثار باستانی برجا مانده سرزمین کهن ایران باید بیشتر فرهنگ سازی شود.
اوی یادآور شد : کشورهای پیشرفته دنیا از همین آثار تاریخی با هدف افزایش اشتغالزایی ، بیشترین درآمد اقتصادی را برای کشورشان کسب می کنند.
کارشناسان معتقدند گردشگری یک صنعت در آمدزاست که با سرمایه گذاری اندک در این بخش ، سود فراوانی عاید کشور و به ویژه ساکنان بومی می شود.
به گفته این کارشناسان علاوه بر جاذبه های طبیعی ، کاروانسراهای میامی ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.
مناطق بکر کالپوش، مسجد جامع میامی ، آرامگاه شیخ حسن جوری و شاعر نام آور ایران ابن یمین فریومدی از دیگر جاذبه های شهرستان میامی است.
شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است،روستاهای عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین از جمله این روستاهای هدف گردشگری هستند.
51 اثر تاریخی این شهرشتان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان 40 هزار نفری میامی در مسیر راه تهران - مشهد قرار دارد.
6026/6167 /7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.