یه گزارش ایرنا، براساس آمار در نوروز 96، حدود 2 هزار متر از اراضی جنگلی سمنان به دلیل سهل انگاری مسافران در آتش سوخت.
همچنین در این ایام حدود 2 میلیون تُن زباله در کشور تولید شد که این رقم به دلیل تعداد سفرها بسیار قابل توجه است.
همچنین براساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست در نوروز 96، حدود 200 تن زباله در تفرجگاه های استان تولید شد که که جمع آوری و تفکیک نشدن زباله ها در کوتاه مدت می تواند خسارت های زیان باری برای عرصه های طبیعی سمنان ایجاد کند.
در این ارتباط علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از فرهنگ های غنی ایرانی، به پایان رساندن تعطیلات نوروزی با گذراندن اوقات در طبیعت و پاسداشت طبیعت است.
وی اظهارداشت: مردم در این روز باید در هنگام پخت و پز در طبیعت دقت داشته باشند تا پس از پایان پخت و پز آتش را با آب یا خاک خاموش کنند و پس از اطمینان از خاموش بودن آتش محل را ترک کنند.
وی با بیان این که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان 10 هزار کیسه زباله و بروشور در ورودی شهرها به مردم ارایه می کند، تاکید کرد: مردم نیز به طور حتم کیسه زباله همراه خود داشته باشند و پسماندهای روز طبیعت خود را جمع آوری و از انداختن زباله ها و رهاسازی آن در طبیعت خودداری کنند.
حیدریان ادامه داد: در استان سمنان در برخی نقاط جنگل های پهن برگ وجود دارد، مردم در صورت سفر به این مناطق، از پیاده روی در جنگل ها خودداری کنند، زیرا این زمان، نهال ها در حال رشد است که ممکن است با پیاده روی از بین برود.
به گفته وی، در این ایام، یگان حفاظت به صورت تمام وقت گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارد و در آماده ‌باش است و بر اساس مشاهدات حضوری و تماس‌های مردمی همیاران طبیعت، با متخلفان و متجاوزان به عرصه ملی برخورد قانونی خواهد کرد.
حیدریان گفت: برای اولین بار در سال 96، اداره کل منابع طبیعی با همکاری انجمن ها و تشکل های مردم نهاد، در روز سیزدهم فروردین بذرهای تاغ و دیگر گیاهان در ورودی شهرها به مردم داده می شود تا مسافرهای نوروزی این بذرها را در راه خود بکارند.
وی اضافه کرد: 15پایگاه امداد جنگل و مرتع در آستانه عید نوروز به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی این استان فعال شده است.
وی گفت: نیروهای امدادی جنگل و مرتع از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 در عرصه های طبیعی برای جلوگیری از تخریب عرصه ها در مناطق جنگلی و مرتعی استان گشت زنی می کنند.
حیدریان افزود: هدف از راه اندازی این پایگاه ها، جلوگیری از تخریب عرصه های طبیعی و جنگلی استان است و نیروهای حفاظت این اداره کل ، در کشیک های مختلف گشت زنی های دوره ای در عرصه های طبیعی انجام می دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: مشارکت مردم در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بسیار مهم است و مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش سوزی در جنگل و مراتع، مراتب را در سریع ترین زمان ، از طریق تلفن گویا امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کنند.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
در ایران سالانه ١٩میلیون ‌و٧٧٠ هزار تن زباله تولید می‌ شود که از این میزان ٢٠درصد مربوط به روستاها و ٨٠ درصد مربوط به شهرهاست.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.