به گزارش ایرنا، صنایع دستی حال و هوا و رنگ و بوی تاریخ را در قالب هنر هر منطقه ارایه می کنند و نوروز بهترین فرصت برای معرفی این بخش از هنر به گردشگران و بازدیدکنندگان هر استان است.
در سال های گذشته به ویژه در تعطیلات نوروز، با اهتمام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور، صنایع دستی در قالب بازارچه هایی سعی داشته با هدف معرفی هرچه بیشتر فرهنگ بومی هر منطقه و از سویی برای فروش و رونق کسب و کار هنرمندان وارد عمل شود که دستاورد خوبی داشته است.
تجربه سال ها برگزاری نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، امروز توان برپایی بازارچه هایی که برای گردشگران مقبولیت داشته باشند فراهم کرده است، به ویژه امکان تولید زنده برخی هنرهای صنایع دستی بسیار برای گردشگران جذابیت داشته و خاطره آن را در ذهن مسافران و خریداران ماندگارتر می کند.
استقبال از بازارچه های صنایع دستی و سوغات استان سمنان در نوروز سال به سال روند افزایشی داشته است، بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان، در تعطیلات نوروزی 96 بیش از 10میلیارد ریال از صنایع دستی نقاط مختلف استان به فروش رفته است، که این میزان فروش نشان دهنده رضایتمندی مسافران نوروزی از محصولات صنایع دستی این استان است.
در بازارچه سوغات و صنایع دستی نوروز 96 در شهرستان شاهرود چهار میلیارد ریال، در سمنان 2 میلیارد و 500 میلیون ریال ، در دامغان 2 میلیارد ریال ، در گرمسار یک میلیارد و 800 میلیون ریال ، در مهدیشهر200 میلیون ریال و در میامی150 میلیون ریال صنایع دستی به فروش رفت که نتیجه حضور 475 هزار و 967 گردشگر در استان سمنان بود که رشد 71 درصدی نسبت به سال 95 داشت.
برخی جاذبه هایی که می شود برای رونق بیشتر بازارچه های صنایع دستی درنظر گرفت، مانند برپایی بازارچه در کنار آثار تاریخی و فرهنگی، برنامه تولید زنده صنایع دستی، برپایی تورهای کارگاه‌گردی به منظور معرفی بیشتر، ارایه تخفیف های ویژه، ارایه اینترنت رایگان در بازارچه‌ها، تعبیه بخش کودکان، ارایه آموزش صنایع دستی و اجرای موسیقی بومی در بازارچه های صنایع دستی می تواند بر رونق آن موثر باشد.
برای تعطیلات نوروز 97 هم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان برپایی 21 بازارچه سوغات و صنایع دستی سمنان را برنامه‌ریزی کرده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: 206 غرفه در قالب 21 بازارچه سوغات صنایع دستی استان را به مسافران نوروز 97 عرضه می‌کنند.
محمد جهانشاهی افزود : 21 بازاراچه نوروزی صنایع دستی در نقاط مختلف استان در حال راه اندازی است که هدف از برپایی آن معرفی آثار، سوغات صنایع هنری و فرهنگی استان، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و استقبال شایسته از مسافران نوروزی و گردشگران است.
وی تصریح کرد : در این غرفه‌ها، صنایع‌دستی رایج استان سمنان مانند سفال و سرامیک، بافته‌های داری شامل گلیم، جاجی، گلیچ، تولیدات نساجی، نازک‌کاری چوب، قلمزنی روی فلز، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و زیور آلات سنتی ارایه می‌شود.
جهانشاه با بیان این که در بسیاری از غرفه‌ها، کارگاه زنده تولید صنایع‌دستی برپا می‌شود، افزود: در نظر است تجربه تولید صنایع دستی برای بازدیدکنندگان و گردشگران فراهم شود تا گردشگران هرچه بیشتر با صنایع دستی و سابقه تاریخی این آثار در استان آشنا شوند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با اشاره به برگزاری تور کارگاه‌گردی در ایام نوروز، یادآور شد : مسافران نوروزی با شرکت در تورهای کارگاه گردی از نزدیک با فرایند تولید محصولات صنایع دستی آشنا می‌شوند و زمینه خرید مستقیم از تولیدکنندگان در این کارگاه‌ها فراهم می‌شود.
جهانشاهی درباره تدابیر لازم به منظور اقامت مناسب گردشگران در مراکز اقامتی استان ، خاطرنشان کرد: ارایه خدمات اقامتی فقط توسط دستگاه‌ها و نهادهایی که عضو ستاد خدمات سفر هستند مجاز است و از سوی دیگر دستگاه‌ها ممنوع است.
وی ادامه داد : این ممنوعیت با هدف ساماندهی خدمات، جلوگیری از بی‌نظمی و ارتقاء خدمات قابل ارایه به مسافران و گردشگران نوروزی، اعلام شده است.
جهانشاهی با تاکید بر این که نهادها و تشکیلات دولتی و غیردولتی نباید بدون نظارت نهاد متولی خدمات اقامتی ارائه کنند، گفت: قوانین و ضوابط مربوط به تاسیسات گردشگری انعطاف لازم برای فعالیت نظام‌مند این مراکز را دارد و ارائه خدمات به مسافران، خارج از این چارچوب، شایسته مردم نیست.
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان با بیان این که برطرف کردن مشکلات واحدهای اقامتی، زمینه‌ساز رونق گردشگری است، افزود : هدف اصلی صنعت گردشگری استان، افزایش ضریب اقامتی در واحدهای دارای مجوز است.
وی اظهارامیدواری کرد با اجرای برنامه‌های پیش بینی شده در حوزه گردشگری، استان سمنان در سال 1400 در کشور از جایگاه قابل توجهی در حوزه گردشگری برخوردار شود.
به گفته واحدهای اقامتی استان سمنان به لحاظ کیفی در سطح خوبی قرار دارند.
استان سمنان دارای 94 مرکز اقامتی شامل 12 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر ، 43 اقامتگاه بوم گردی، 26خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری است و این واحدها دارای یکهزار و 309 تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان بیش از 2 هزار نفر شب است.
چهار هزار و 500 هنرمند استان سمنان در 52 رشته صنایع دستی فعالیت دارند.
/6026/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.