محمدصادق رضویان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تصویر و خبری که در شبکه های اجتماعی از قطع چنار تاریخی روستای ارمیان این شهرستان منعکس شده، آن چنار تاریخی معروف این روستا نیست.
وی با اشاره به وجود درختان چنار متعدد در منطقه ارمیان که عمر بالا دارند، خاطرنشان کرد : درخت چناری که در عکس منتشره قطع شده به روایتی آفت‌زده و خشک شده بود و با توجه به اینکه در معبر و کنار مسجد بوده، مخاطرات اجتماعی داشته و امکان ریزش و افتادنش وجود داشته، اهالی منطقه اقدام به قطع آن کردند.
مسوول نمایندگی میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی تاکید کرد: تاریخی ترین چنار روستای ارمیان این شهرستان به روایتی 700 تا 800 سال قدمت اکنون در سلامت کامل است.
وی یادآور شد : امسال کارشناسان نمایندگی میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان پرونده مستند برای چنار تاریخی ارمیان میامی تدوین کردند و برای ثبت ملی آن پرونده ارسال شده تا این درخت تاریخی در صورت تایید، در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.
رضویان با اشاره به اینکه چنار تاریخی ارمیان سالم است، تصریح کرد : هر گونه اقدامی برای مراقبت بیشتر از چنار تاریخی ارمیان میامی پس از ثبت این میراث طبیعی انجام می شود که شامل هرس فنی و سم‌زنی است.
وی با بیان اینکه مشخص نیست آیا مردم برای قطع چنار کنار مسجد ارمیان از منابع طبیعی یا جهادکشاورزی مجوزی داشته‌اند یا خیر، گفت: آفت کرم خراط گریبانگیر بیشتر درختان چنار منطقه ارمیان میامی است و درخت قطع‌شده نیز به خاطر این آفت خشکیده بود.
مسوول نمایندگی میراث‌‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان میامی بیان کرد: مردم منطقه ارمیان به خوبی از اهمیت چنار تاریخی ارمیان اطلاع دارند و این مساله مهمترین گام برای حفاظت از این اثر تاریخی و طبیعی استان سمنان محسوب می شود زیرا بهترین شکل مراقبت، آگاهی‌بخشی مردم برای جلوگیری از هرگونه آسیب به آن است.
به تازگی، تصاویر و خبری در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی منتشر شده مبنی بر قطع خودسرانه درخت چنا رتاریخی روستا ارمیان شهرستان میامی در استان سمنان که صحت ندارد.
استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی دارد که حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.