به گزارش ایرنا، مدیریت منابع آب، بررسی شرایط منابع آبی، برنامه ریزی ، نوسازی شبکه های انتقال آب، اجرای سامانه نوین آبیاری در کشاورزی و نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی از جمله راهکار مدیریتی در شرایط فعلی برای بهره مندی هرچه بیشتر آب در استان سمنان است.
با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود جدی آب قرار دارد که به گفته کارشناسان این گروه شامل کشورهایی است که در سال 2025 با بحران آب مواجه هستند.
استفاده نادرست از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود و وقوع خشکسالی های چند دهه اخیر، باعث شده که مشکلاتی را برای این استان بوجود آورد.
برایندها مبین این است که اکنون فقط در 50 درصد از حجم سد شهید شاهچراغی دامغان آب ذخیره شده و شهرستان های سمنان و شاهرود اکنون به ترتیب با 200 و 250 لیتر برثانیه کمبود جدی آب مواجه اند. گنحایش سد دامغان 900 میلیون متر مکعب اعلام شد.
هم اکنون بخش قابل توجه ای از آب آشامیدنی مرکز سمنان از چشمه روزیه تامین می شود که این چشمه جوابگوی کسری 200 لیتر بر ثانیه نیست و حفر چاه های عمیق برای کوتاه مدت و انتقال آب خزر به سمنان می تواند مهم ترین راهبرد برای رفع کسری آب در این منطقه از استان باشد.
کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و عامل اصلی بحران آب به اعتقاد کارشناسان اضافه برداشت‌ های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها باعث شده است، یعنی به نوعی عامل اصلی برهم خوردن تعادل چرخه تغذیه و برداشت آب در حقیقت، بی‌توجهی به مساله مدیریت منابع آب در طول سال های گذشته بوده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
در زمان حاضر، بیشترین میزان مصرف آب در استان سمنان به میزان حدود 87 درصد در بخش کشاورزی است که اجرای همه جانبه سامانه نوین آبیاری به عنوان نیاز ضروری و بهترین روش برای بهینه‌سازی و اقتصادی کردن مصرف آب در این بخش است.
با تجهیز 198 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به سامانه های نوین آبیاری ، بیش از 50 میلیون متر مکعب آب صرف جویی می شود.
سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : مباحث درباره آب زیاد است، آگاه کردن مردم نسبت به دغدغه کم آبی، آن‌ها را به سمت مدیریت درست سوق می‌دهد.
وی اظهارداشت : ایران کشوری کم‌آبی است و با خشکسالی های مستمری در سال‌های اخیر مواجه بوده ایم وبرنامه‌ریزی برای رفع این معضل زمان بر است و در کوتاه مدت پاسخ نمی‌دهد .
وی خاطرنشان کرد : مردم هوشیارانه با شرایط موجود کمبود آب در استان را مدارا کنند، درست و آسان ترین کار برای مقابله با کم آبی این است که منابع موجود درست مصرف شود.
چاوشی ادامه داد : منابع آبی موجود استان بر اساس نظر کارشناسان می‌تواند تا چهار سال آینده سمنان را اداره کند و مدیریت درست مصرف آب سمنان را دچار تنگنا نخواهد کرد.
استاندار سمنان تصریح کرد : 86 درصد آب استان صرف بخش کشاورزی می شود و بهره‌وری از این مقدار آب مصرفی در این بخش، متناسب با این حجم آب مصرفی نیست.
وی تصریح کرد: اکنون کشور ایران ، چندین برابر چینی‌ها آب مصرف می کنند و باید چاره‌ای اندیشید و رفع کمبود آب تنها دست مسوولان نیست بلکه مردم باید صرفه‌جویی کنند و در کشاورزی نیز محصولاتی که نیاز به آب بیشتر دارد باید از گردونه فعالیت خارج شود.
وی ادامه داد : برای رفع کمبود آب باید زراعت با سامانه های نوین آبیاری انجام شود و آبیاری تحت فشار مورد حمایت جدی دولت است.
چاوشی به ایرنا گفت : هر کشاورزی می‌خواهد زراعت کند باید نوع مصرف خود را تغییر دهد و روی آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تمرکز کند و دولت فرصت خوبی برای کشاورزان مهیا کرده است.
استاندار سمنان اضافه کرد : از محل صرفه‌جویی آب کشاورزی و کاهش سالانه آب در این بخش و سوق دادن آن به مصارف شهرک صنعتی و معدنی، می توان استان را به سمت توسعه اقتصادی پیش می برد.
چاوشی بیان داشت : بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب در سمنان به سوء مدیریت ها از زمان های گذشته برمی گردد و آب های زیرزمینی استان اکنون به دلیل برداشت های غیرمجاز 143 میلیون متر مکعب کمبود دارد.
استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : معضل کمبود آب در استان سمنان بسیار جدی است و انتقال آب خزر نباید درحد شعار باقی بماند و مسوولان مربوط برای اجرای این طرح مهم ملی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد : اکنون فلات مرکزی کشور به دلیل کمبود آب در شرایط نابسامانی قرار دارد و هر طرح انتقال آب در هرکجای ایران باید همراه با نگاه کارشناسی عملیاتی شود.
چاوشی گفت : اگر مدیریت هوشمندانه و مدبرانه داشته باشیم، مشکل آب در کشور وجود نخواهد داشت ولی نباید این را انکار کنیم که به خاطر سوء مدیریتی که در گذشته بوده است بخشی از دشت های اکنون خشک شده است.
وی اظهارداشت : به دلیل همین سوء مدیریت ، بسیاری از آب های شیرین موجود رودخانه های کشور خشک شده است و باید با فرهنگ سازی استفاده بهینه برای صرفه جویی در مصرف گام برداریم.
وی گفت : از همه مسوولان دستگاه های اجرایی استان می خواهم فرهنگ سازی مدیریت در مصرف آب را در اولویت قرار دهند و کشاورزان استان با نصب سامانه های نوین در اراضی کشاورزی گامی مثبت در کاهش هدر رفت آب در سمنان بردارند.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.