به گزارش ایرنا، آخرین روزهای سال 96 را سپری می کنیم، سالی که شاهد رخدادهای تلخ و شیرین بود، رخدادهایی شادی بخش که نشاط و سرزندگی را به همراه داشت و هم حوادثی تلخ و اندوهبار که ذهن روح ما را تحت تاثیر قرار داد.
چهارشنبه سوری پیوندی ژرف با نوروز دارد تا غم ها را فراموش کنیم، کینه ها را دور بریزیم و بخشنده و مهربان خود را برای آغازی دیگر مهیا کنیم، چهارشنبه سوری فرصتی دیگر برای مهر و دوستی و ایجاد شور و نشاط به عنوان یکی از نیازهای روحی و معنوی جامعه به ویژه جوانان و آینده سازان این مرز بوم است.
در سال های گذشته، مسوولان، کارشناسان و متخصصان علوم انسانی، به طور مکرر بر ضرورت و اهمیت برخورداری از روحیه نشاط و امید در جامعه ما تاکید کرده و معتقدند که جشن های ملی فرصتی برای برداشتن گام های عملی در این عرصه است.
جامعه شناسان معتقدند چهارشنبه سوری یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که باید همگان در حفظ و حراست از اصالت این آیین بکوشیم.
در این ارتباط ، سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : آیین چهارشنبه سوری با مدیریت مسوولان در مکان های خاص برگزار شود تا هم نکات ایمنی رعایت شود و هم موجب و صمیمیت مردم شود.
وی افزود : اگر آیین چهارشنبه سوری با مدیریت دولت و دستگاه های مربوط اجرا شود امکان سوء استفاده به بیگانگان در بهره برداری سیاسی از این آیین را نمی دهد.
وی اظهارداشت : آیین چهارشنبه پایان سال سابقه طولانی در ایران قبل از اسلام داشته و یک عنصر فرهنگی است و مردم با انجام این آیین خود را ایرانی دانسته و در واقع خانواده ها زمینه برگزاری این آیین را فراهم می کردند.
معاون استانداری سمنان یادآور شد : چهارشنبه سوری سنت دیرینه ایرانیان، پیام آور شادی و سرزندگی به شمار می رود که نماد پیروزی روشنایی و نیکی بر تاریکی و پلیدی است.
وی تصریح کرد: ضعف در برنامه ریزی و تبلیغات منفی موجب شده که این آیین شادی بخش بتدریج جای خود را به ترقه‌ زدن توسط برخی نوجوانان و جوانان بدهد، اما واقعیت این است که اینگونه اعمال‌، با اصالت جشن چهارشنبه ‌سوری در تضاد است.
ناجی گفت: هم مردم و هم مسوولان وظیفه دارند در راستای ترویج و پاسداشت فرهنگ ملی و ممانعت از ورود بدعت ها و ناهنجاری ها برای برگزاری این آیین ها بکوشند و این فرصت های بی نظیر را به کانون صلح و شادی و مهر و دوستی برای همه ایرانیان تبدیل کنند.
وی با بیان این که برگزاری و گرامیداشت هر یک از آیین های ملی از جمله چهارشنبه سوری، تاثیر بسیاری در شاد کردن فضای جامعه دارد، گفت: باید با مطالعه و بررسی تاریخچه مراسم چهارشنبه سوری و اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان از بروز رفتارهای ناشایست از جمله استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب جلوگیری شود.
براساس گزارش های رسمی، تعداد مصدومین سرپایی کل کشور در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته 2 هزار نفر بود که نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد و تعداد مصدومین بستری 600 نفر در کشور بود که این تعداد نسبت به سال 95، 29 درصد کاهش داشت.
بر اساس آمار موجود، در برگزاری آیین چهارشنبه سوری سال گذشته در استان سمنان 10 نفر مصدوم شدند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.