به گزارش ایرنا، این مناسبت ملی به عنوان یک آیین کهن از گذشته تاکنون در فرهنگ سنتی مردم ایران زنده نگه داشته شده‌ است که به اعتقاد پژوهشگران و صاحبنظران علوم اجتماعی از این فرصت باید بیشترین بهره فرهنگی و اجتماعی را برد.
چهارشنبه سوری که با نام های جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ هم شناخته می شود، یکی از جشن های بزرگ ایرانیان است که در شب آخرین چهارشنبه هر سال (سه شنبه شب) برگزار می شود که در اصل اولین جشن پیش از عید باستانی نوروز است.
فردوسی شاعر بلند آوازه ایران زمین در شاهنامه اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز می کند که مبین کهن بودن این جشن است.
به طور کلی واژه چهارشنبه سوری از ترکیب 2 واژه چهارشنبه (نام یکی از روز های هفته) و سوری( جشن و پایکوبی) ساخته شده است، بر اساس آیین باستانی ایران، در این روز، آتش بزرگی برافروخته می شود و تا صبح فردا که خورشید طلوع می کند ادامه دارد.
بر اساس باورهای فرهنگی، کارکرد چهارشنبه سوری باید دور ریختن کینه ها و دشمنی ها، ایجاد آشتی و همدلی و یکپارچگی میان اقشار مختلف و تجدید روابط با خویشاوندان باشد.
اما در سال های اخیر شاهد هستیم که در این روز شادی مواد محترقه استفاده و به دنبال آن آسیب های روحی و روانی بر جامعه تحمیل می شود که با فرهنگ ایران زمین مغایرت دارد،
سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان روز یکشنبه در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا در خصوص تدابیر لازم برای تبدیل چهارشنبه سوری به روز 'صلح و شادی برای همه ایرانیان' و دعوت همگان به پرهیز از خشونت گفت: چهارشنبه سوری از مناسبت های ملی است و حتما نیازمند اقناع، آگاهی بخشی و مدیریت درست صحنه هستیم تا بتوانیم آن را به یک فرهنگی برای همبستگی و یکپارچگی تبدیل کنیم.
وی افزود: برخوردهای سخت افزارانه و روش هایی که بخواهد سختگیرانه باشد هیچ زمانی جواب نداده است ،البته یک سری حرکات ناشایست و غلطی هم در این قضیه باب شده که لازم است اصلاح شوند.
وی چهارشنبه سوری را یک سنت ملی و از جشن های کهن ایرانیان توصیف کرد و اظهارداشت: مردم بویژه نوجوانان و جوانان با برگزاری این جشن در بستری سالم، مانع سوء استفاده افراد و عناصر فرصت طلب و هنجارشکن شوند.
چاوشی ادامه داد : چهارشنبه سوری از جمله جشن ها و آیین های دیرینه این مرز و بوم است که آحاد مردم باید ضمن به رسمیت شمردن آن، همواره در جهت هرچه باشکوه تر و بدون دغدغه برگزار شدن این جشن تلاش کنند.
استاندار سمنان تصریح کرد : از سال های گذشته تاکنون، عده ای به ظاهر انجام تفریح و جشن و شادی، با سوء استفاده و فرصت طلبی، دست به یکسری هنجارشکنی ها و مزاحمت هایی می زنند تا از این طریق فضای حاکم بر کشور را مخدوش و ناآرام کنند و ملت ایران را نزد افکار عمومی و به ویژه در عرصه بین المللی بی منطق جلوه دهند.
چاوشی اضافه کرد: نوجوانان و جوانان باید به مانند همیشه آگاه و هوشیار عمل کرده تا ضمن برگزاری مراسم و جشنی باشکوه، از هرگونه رخداد ناشایسته نیز جلوگیری کنند.
وی در گفت و گو با ایرنا همچنین به مسوولان مربوط در برپایی این آیین توصیه کرد که زمینه و بسترهای لازم را با اختصاص مکان های برای برگزاری این جشن فراهم سازند تا خانواده ها بدون دغدغه چهارشنبه سوری را سپری کنند.
استاندار سمنان همچنین تاکید کرد که با رعایت اصول ایمنی و توجه به هشدارها و عواقب خطرات استفاده از مواد محترقه ، با همدلی و همراهی با مسوولان و نهادهای مربوط مانع سوء استفاده افراد متخلف در این آیین شوند.
وی ادامه داد : نوجوانان و جوانان باید به مانند گذشته های دور، ضمن به رسمیت شناختن آیین چهارشنبه سوری، رعایت حال خانواده ها بویژه افراد بیمار و سالخورده را در این جشن ملی مدنظر قرار دهند.
براساس گزارش های رسمی، تعداد مصدومین سرپایی کل کشور در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته 2 هزار نفر بود که نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد و تعداد مصدومین بستری 600 نفر در کشور بود که این تعداد نسبت به سال 95، 29 درصد کاهش داشت.
بر اساس آمار موجود، در برگزاری آیین چهارشنبه سوری سال گذشته در استان سمنان 10 نفر مصدوم شدند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.