به گزارش ایرنا، بدون تردید صنایع تبدیلی از سودمندترین صنایع در کشوری مانند ایران است که بخش بزرگی از اقتصاد آن بر محور تولید و کشاورزی حرکت می کند و
آمارها نشان می دهد این صنایع علاوه بر استفاده بهینه از تولیدات کشاورزی و فرآوری آن ها در ایجاد اشتغال و تامین مواد غذایی در شهرها و مناطق روستایی نقش کلیدی دارد.
از مهمترین عوامل موثر در توسعه کشاورزی، یکپارچگی مراحل تولید تا عرضه محصولات نهایی است که می تواند چرخه تولید را به صورت زنجیره و با همکاری قشر کشاورز، دامدار و سرمایه گذار ایجاد کند.
به گفته کارشناسان، صنایع غذایی بیش از 85 درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را در کشور تشکیل می دهند و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال موجب رشد و شکوفایی در سطح کلان اقتصاد می شوند.
طبق آمار اکنون حدود 18 میلیون هکتار زمین زراعی و باغی در ایران وجود دارد که سالانه نزدیک به 108 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کنند.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و حدود 45 هزار بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت دارد، تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی 95-96 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به 2 میلیون هزار تُن رسید.
به گفته کارشناسان استان سمنان با وجود برخورداری از آبهای مطلوب برای کشت انواع محصولات کشاورزی، اما کشت 60 درصد محصولات به صورت غرقابی و تناسب نداشتن ظرفیت های اقتصادی استان در این بخش با تعداد واحدهای فرآوری مانع توسعه بیشتر کشاورزی استان بوده است.
در دولت تدبیر و امید حدود 50 واحد فرآوری در استان سمنان راه اندازی شد اما به گفته کارشناسان حدود 200 واحد فرآوری برای افزایش اشتغال در بخش کشاورزی سمنان نیاز است.
در استان سمنان 960 هزار مترمربع گلخانه با تولید سالانه حدود 19 هزار تن محصول وجود دارد، بر اساس برنامه ششم توسعه درسمنان سالانه هفت هکتار و در دوره پنج ساله باید35 هکتار طرح کشت گلخانه ای اجرا شود.
حدود 200 هزار تُن از محصولات کشاورزی سمنان در سال زراعی گذشته به کشورهای مختلف جهان صادر شد و این بخش از اقتصاد استان با ساخت واحدهای فرآوری قابل توجه ظرفیت حدود 500 هزار تُن را هم دارد.
به تاکید کارشناسان، برای افزایش صادرات و اشتغال در سمنان باید به تغییر الگوی کشت و راه اندازی واحدهای فرآوری بیشتر توجه کرد و با این راهبرد می توان در بلند مدت به کاهش آمار بیکاری در استان چشم دوخت.
در این ارتباط ، سید حسن میرعماد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: باید با ایجاد صنایع تبدیلی در بخش های مختلف کشاورزی ،اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران افزایش یابد.
وی اظهارداشت : استان سمنان توانمندی بالایی در تولید انگور، گیاهان دارویی و پسته دارد که باید علاوه بر ایجاد راهکار برای صادرات این محصولات، در راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی هم باید از خام فروشی جلوگیری شود.
میرعماد ادامه داد : در 11 ماه سال جاری 15 میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان سمنان به کشورهای جهان صادر شد و با راه اندازی واحدهای فرآوری بیشتر، میزان صادرات بخش کشاورزی استان تا 2 سال آینده به بیش از 90 میلیون دلار افزایش می یابد.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تصریح کرد : در 2 همایش سرمایه گذاری جهاد کشاورزی در سال جاری در استان سمنان 34 تفاهم نامه به ارزش 10 هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی منعقد شد که حدود نیمی از تفاهم نامه ها برای راه اندازی واحد فرآوری از سوی بخش خصوصی در استان است.
وی ادامه داد : در دولت تدبیر و امید حدود 50 واحد فرآوری در بخش های مختلف کشاورزی در استان به بهره برداری رسید و برای افزایش اشتغال در این بخش از اقتصاد سمنان راه اندازی 200 واحد فرآوری دیگر برنامه ریزی شده است.
میرعماد اضافه کرد : اگر برای کیفیت بخشی محصولات تولیدی سمنان اقدام جدی صورت نگیرید در آینده شاهد کاهش رغبت کشاورزان به کشت محصولات خواهیم بود و اکنون حدود 30 درصد از محصولات کشاورزی استان به دلیل نبود واحد های فرآوری فاسد می شود.
وی بیان داشت : پسته، انگور از محصولات مهم کشاورزی استان هستند که اکنون در سمنان 2 واحد فرآوری این محصولات وجود دارد و با وجود تولید سالانه بیش از 2 هزار تن انواع این محصولات راه اندازی 10 واحد فرآوری دیگر در استان اجتناب ناپذیر است.
وی تصریح کرد : حدود 60 درصد محصولات کشاورزی سمنان به صورت غرقابی کشت می شود که این امر یکی از دلایل کاهش کیفیت محصولات کشاورزی است و نصب سامانه های نوین آبیاری علاوه برای کسفیت محصولات تولیدی به کاهش هدرفت آب در این حوزه می انجامد.
میرعماد یادآور شد : شهرک کشاورزی نیاز کنونی این بخش از اقتصاد سمنان است و باوجود اینکه استان قطب تولید گندم، عدس، انگور، سیب و پسته کشور به شمار می رود، راه اندازی شهرک در این بخش به افزایش اشتغال پایدار در سمنان می انجامد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: طرح راه اندازی شهرک کشاورزی در میامی با اعتبار حدود 2 هزار میلیارد ریال برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار برای افزایش رونق اقتصادی در بخش گام برداریم.
وی تصریح کرد: با ارایه تسهیلات رونق تولید در سال جاری در بخش کشاورزی حدود 20 واحد فرآوری در بخش کشاورزی سمنان که به دلایل مختلف نیمه فعال بودند به چرخه تولید برگشتند و در سال آینده هم راه اندازی 10 واحد واحد فرآوری با اعتبار 30 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.