به گزارش ایرنا، مدیریت در استفاده از منابع آب، بررسی شرایط منابع آبی، برنامه ریزی ، نوسازی شبکه های انتقال و اجرای سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی در جامعه ، از راهکارهای مدیریتی در شرایط فعلی برای بهره مندی هرچه بیشتر از آب در استان سمنان است.
کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و گزارش‌هایی که تاکنون در باره بحران آب در سمنان انتشار یافته است، hاگرچه عامل اصلی بحران آب را خشکسالی ها می دانند در حالی که بر اساس آمار، عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها باعث شده است، یعنی به نوعی عامل اصلی برهم خوردن تعادل چرخه تغذیه و برداشت آب در حقیقت، بی‌توجهی به مساله مدیریت منابع آب در طول سال های گذشته بوده است.
براساس برآورد کارشناسان تا سال 1420، استان سمنان از خشکسالی آسیب جدی خواهد دید به طوری که اکنون برای تولید آب در سمنان باید 300 متر عمق زمین را حفاری کرد در حالی که در 20‌ سال گذشته این رقم حدود 50 متر بود.
اگرچه تاکنون به گفته برخی از مسوولان اقدامات عملی برای رفع معضل آب در سمنان انجام نشده است در شرایط کنونی باید برنامه های تولید آب در استان سمنان عملیاتی شود تا دغدغه های موجود کاهش یابد.
علاوه بر این موضوع چالش کمبود آب توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
همچنین کاهش نزولات جوی در سال 96 بر میزان بحران آبی در سمنان افزوده به طوری که به گفته کارشناسان، بارش باران در استان در سال 96 در مقایسه با مدت بلند مدت 30 ساله 19.3 دهم درصد کاهش یافت.
در سال 96 در سمنان به طور متوسط 40 میلی متر بارش باران ثبت شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 78 درصد کاهش یافته است.
در این ارتباط ، سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: مشکل اصلی استان سمنان موضوع کمبود منابع آبی است و باید برنامه‌های حل این مشکل اجرایی شود.
وی با اشاره به این که حدود 30 درصد از لوله های انتقال آب در استان فرسوده است، اظهارداشت: تعویض این شبکه ها و نیز مدیریت مصرف منابع آبی به‌عنوان بخشی از راهکارهای حل مشکل آب در این استان به شمار می‌رود.
وی افزود : بیش از 80 درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و براساس آمار از حدود 180 هزار هکتار عرصه های کشاورزی سمنان تنها 10 درصد به سامانه های نوین آبیاری تجهیز هستند.
چاوشی خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب در سمنان به سوء مدیریت ها از زمان های گذشته برمی گردد و آبهای زیرزمینی استان اکنون به دلیل برداشت های غیرمجاز 143 میلیون متر مکعب کمبود دارد.
استاندارسمنان اضافه کرد: معضل کمبود آب در استان سمنان بسیار جدی است و انتقال آب خزر نباید درحد شعار باقی بماند و مسوولان مربوط برای اجرای این طرح مهم ملی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: اکنون فلات مرکزی کشور به دلیل کمبود آب در شرایط نابه سامانی قرار دارد و هر طرح انتقال آب در هرکجای ایران باید همراه با نگاه کارشناسی عملیاتی شود.
چاوشی گفت: اگرمدیریت هوشمندانه و مدبرانه داشته باشیم، مشکل آب در کشور وجود نخواهد داشت ولی نباید این را نیز انکار کنیم که به خاطر سوء مدیریتی که در گذشته بوده است بخشی از دشت های اکنون خشک شده است.
وی افزود: به دلیل سوء مدیریت ، بسیاری از آب های شیرین موجود رودخانه های کشور خشک شده است و باید با فرهنگ سازی استفاده بهینه برای صرفه جویی در مصرف گام برداریم.
چاوشی ادامه داد: براساس آمار اداره کل هواشناسی استان سمنان بارش باران در پاییز و زمستان امسال به نسبت سال گذشته حدود 70 درصد کاهش یافته است و در تابستان امسال به طور حتم با مشکل کمبود آب در استان مواجه خواهیم بود.
وی گفت: ازهمه مسوولان دستگاه های اجرایی استان می خواهم فرهنگ سازی مدیریت در مصرف آب را در اولویت قرار دهند و کشاورزان استان با نصب سامانه های نوین در اراضی کشاورزی گامی مثبت در کاهش هدر رفت آب در سمنان بردارند.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.