به گزارش ایرنا، سپیده موسوی شامگاه چهارشنبه در دومین همایش 'گفت و گویی پیرامون مولانا و شمس' که به میزبانی سرسرای پورسینا در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، با بیان اینکه در دیوان اشعار مولانا هر چه به پیش رویم، بر میزان طنز گفته هایش افزوده می شود، یادآور شد: این شاعر و عارف گرانقدر همچنین می دانست که اگرسخنش را به زبان شعر و با وزن و قافیه بیان کند، بیشتر در دل مخاطب تاثیر می گذارد و به همین دلیل آموزه هایش را به نظم درآورده است.
وی تاکید کرد: اگر قرار بود انسان ها تعلیم و نصیحت را به راحتی بپذیرند، اکنون دنیایی این چنین نداشته و شاهد حضور گروه هایی مانند داعش و افراطی گری نبودیم؛ بنابراین برای اینکه انسان ها تعلیم را بپذیرند باید از ابزارهایی استفاده کرد و یکی از آن ها زبان طنز است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: روح تعلیم در جای جای ادبیات فارسی حضور داشته و حتی در ادبیات حماسی، غنایی و نمایشی، نشانه های آن دیده می شود.
موسوی در ادامه با اشاره به کاربرد طنز برای بیان انتقادات اجتماعی، افزود: سنائی نخستین فردی است که از چنین ابزاری برای بیان انتقاد بهره برد و البته عده ای می گویند که پیش از آن ناصر خسرو به بیان مشکلات با زبان طنز پرداخته اما باید درنظر داشت که درد سنائی، درد جامعه بوده اما ناصرخسرو به بیان درد فرقه و گروهی پرداخته که خود عضوی از آن بوده است.
وی اضافه کرد: سنائی، عطار و مولانا هدفشان از بیان داستان در مثنوی های خود، قصه گویی نبود بلکه به این ترتیب می خواستند تعالیمشان را موثر کنند.
مدیر دفتر انجمن دوستداران حافظ در شاهرود هم در این نشست، با تاکید بر اینکه نمی توان مولانا را فقط یک شاعر به شمار آورد، گفت: مولانا اندیشمندی است که نظرات خود را در قالب 2 کتاب به صورت شعر به یادگار گذاشته است.
مجید پازوکی با بیان اینکه نباید مولانا پرست باشیم بلکه مولانا شناسی کنیم، اضافه کرد: متاسفانه در ایران و جهان چهره ای از مولانا نشان داده می شود به این معنا که در برخورد با شمس تغییر کرده و دین را کنار گذاشته ، در صورتی که چنین نیست و باید برای شناخت این عارف بزرگ به منابع معتبری که درباره وی در دسترس است، مراجعه کرد.
وی به تشریح ماجرای برخورد شمس و مولانا پرداخت و افزود: شمس تبریزی به دنبال فردی بود که بتواند به او عشق واقعی را آموخته و او را به کمال برساند و برای این کار به شهرهای مختلف سفر می کند تا زمانی که به مولانا برخورد می کند.
دومین همایش با عنوان 'گفت و گویی پیرامون مولانا و شمس' با حضور جمعی از فرهیختگان و استادان ادبیات کشور، چهارشنبه شب و با همکاری انجمن دوستداران حافظ دفتر شاهرود و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزار شد. بازدید از مجموعه های تاریخی بسطام و خرقان از جمله برنامه های میهمانان این همایش است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.