به گزارش ایرنا، حمام‌ پهنه مابین‌ مسجد جامع‌ و امامزاده‌ یحیی‌ در سمنان‌ قرار دارد.براساس اسناد موجود این حمام مورد بازدید یکی از تاریخ‌نویسان دوره قاجار به نام محمد حسن خان صنیع‌الدوله قرار گرفته و متن کتیبه سر در حمام را در کتاب «مطلع الشمس» نوشته است. با توجه به این کتیبه می‌توان نتیجه گرفت که این حمام در زمان حکومت میرازا ابوالقاسم بابرخان، پادشاه دوره تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی در ماه شوال سال 865 هجری قمری ساخته شده است.
این‌ بنا در زمان‌ مظفرالدین‌ شاه‌ قاجار (در سال‌ 1312 ه.ق‌) و به‌ دستور حاج‌ملاعلی‌ حکیم‌ الهی‌ دانشمند معروف‌ تعمیر و تجدید بنا شد.
یکی‌ از قسمت‌های‌ جالب‌ توجه‌ این‌ حمام‌ سر در زیبا و کاشیکاری‌ شده‌ آن‌است‌. در بالای‌ در ورودی‌، اشعاری‌ به‌ خط‌ نستعلیق‌ خوانا و استادانه‌ نوشته‌ شده است.
حمام پهنه مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رختکن یا سر بینه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ است‌ و در مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته و دو در ورودی آن برای ورود آقایان و خانم ها پیش بینی گردیده است. در مردانه که دارای دو صفه می باشد از سه طرف دارای کاشیکاری است در بالای در کتیبه ای از کاشی به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد و در بالای آن کاشی های زرد رنگ در دو لچک و به صورت یک نیم دایره قرار دارد. در دو طرف در تصویر دو سرباز قاجار کاشی کاری شده است که در آن جمله «عمل زین العابدین سمنان 1330» به چشم می خورد.
حمام پهنه در تاریخ 1373 بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان شناسی مردم شناسی شد.
در ابتدای ورودی موزه سمنان به یک هشتی می رسیم که در آن علاوه بر فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات صورت می پذیرد، در ادامه مسیر فضای مربع شکلی با ابعاد تقریبی 8 متر در 8 متر قرار دارد که به وسیله طاق های ضربی موزون و عریضی مسقف شده است و در میان آن یک آبنمای زیبا به همراه کاشی کاری های متنوع است.
از این قسمت در مواقعی که نمایشگاهی موقت در محل موزه دایر می باشد به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می شود. در ادامه بعد از گذشتن از یک راهروی باریک و یک هشتی به صحن بزرگ گرمابه که سالن اصلی موزه است می رسیم.
این قسمت خود دارای چند قسمت جدا است. در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصر موزه ی سمنان که اسکلت 4000 ساله به دست آمده از تپه حصار دامغان می باشد قرار دارد. این اسکلت که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان منتقل یافته است.
درویترین دیگری در ادامه مسیر اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به تپه حصار قرار دارد این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر است. از دیگر آثار سفالین موجود در موزه ظروف به دست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان است، که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است.
درویترین های بعدی اشیاء دوران اسلامی شامل ظروف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه‌های تاریخی استان سمنان دیده می‌ شود.
دربخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است، اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد. پس از آن وسایل و آلات روشنایی وجود دارد.
دردیگر ویترین ها اشیای قدیمی مربوط به سده های مختلف به چشم میخورد و باید با چشم دید و یقین پیدا کرد هنر نزد ایرانیان است و بس
به گزارش ایرنا ، حمام پهنه در تاریخ 1373 بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شد. این اثر در تاریخ 30 دی 1353 با شماره ثبت 1022 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
6026/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.