به گزارش ایرنا، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در نواحی و شهرک های صنعتی استان سمنان در گرو تامین زیرساخت های لازم برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از سامانه های به روز خدمات رسانی برای جذب فعالان اقتصادی کشور است.
929 شهرک و نواحی صنعتی در نقاط مختلف کشور فعال است که از این تعداد 25 شرکت و ناحیه صنعتی در استان سمنان مستقر است، با وجود این که بیش از یکهزار و 160 واحد تولیدی و صنعتی شامل 64 درصد از کل واحدهای تولیدی استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارد و برای بیش از 28 هزار نفر اشتغال‌زایی شده است، اکنون این مناطق مهم و ارزشمند اقتصادی استان از نبود زیرساخت های به‌روز جهانی برای خدمات دهی به سرمایه گذاران رنج می برد.
براساس معیار جهانی هدف از راه اندازی نواحی و شهرک های صنعتی، تامین زیرساخت ها براساس مقتضیات زمان برای جذب سرمایه گذار بوده است اما با وجود برگزاری همایش های سرمایه گذاری و انعقاد تفاهم نامه های 85 هزار میلیارد ریالی در چند سال گذشته در استان زیرساخت لازم برای عملیاتی کردن این تفاهم نامه ها در شهرک های صنعتی استان سمنان بخصوص در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار همچنان فراهم نیست.
منطقه ویژه اقتصادی گرمسار که در هفته دولت در سال 1395 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت کلنگ زنی شد که به گفته مسوولان امر با وجود گذشت 2 سال ،از نبود زیرساخت های سرمایه گذاری مانند آب و مخابرات و راه دسترسی در تمامی نقاط این منطقه رنج می برد.
منطقۀ ویژۀ اقتصادی گرمسار در دهستان لجران، بخش مرکزی شهرستان گرمسار قرار دارد، سامانه منطقه در فاصلۀ حدود 90 کیلومتری شرق پایتخت قرار گرفته است، محدودۀ این منطقه با حدود 2 هزار هکتار مساحت در داخل دشت گرمسار قرار دارد.
شهر گرمسار در 10 کیلومتری شرقی و شهر ایوانکی در 20 کیلومتری شمال غربی منطقۀ ویژۀ اقتصادی گرمسار قرار دارند.
وجود انواع مسیرهای ارتباطی زمینی مانند راه‌های اصلی چهارخطه، راه اصلی عریض، راه اصلی معمولی، آزادراه، راه فرعی و خط آهن سراسری در نزدیکی منطقۀ ویژه اقتصادی گرمسار، شرایط ویژه‌ای را برای توسعۀ بهینۀ منطقۀ ویژۀ اقتصادی گرمسار فراهم آورده است.
کارشناسان معتقدند بررسی مشکلات موجود در بخش آبرسانی، کمک به تامین زیرساخت‌ها و سایر مشکلات منطقه ویژه اقتصادی شهرستان گرمسار مانند تهیه نقشه‌های مخابراتی، زیر ساخت و راه‌های مواصلاتی برای حضور فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در این منطقه اجتناب ناپذیر است.
فرماندار گرمسار روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در رابطه با اهمیت حضور فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی این شهر گفت : سرمایه گذاری بخش خصوصی با وجود همین مقدار زیرساخت تهیه شده در منطقه ویژه، برای راه اندازی واحدهای صنعتی چندان رضایت بخش نیست.
داریوش طاهری افزود : آب و برق مهم ترین زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است که تاکنون حدود 15 درصد آن تامین شده است.
وی بابیان این که برای رفع تمامی مشکلات زیرساختی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار از یکسال برنامه هایی تدوین شده است، اظهارداشت : بیش از 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح مهم ملی نیاز است.
وی خاطرنشان کرد : بیش از یکهزار واحد صنعتی و تولیدی در گرمسار و ایوانکی فعال است که می توان با توجه به زیرساخت های سرمایه گذاری برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در این شهرستان گام برداشت.
فرماندار گرمسار اضافه کرد : کمبود آب یکی از مشکلات اساسی در اجرایی نشدن طرح های توسعه ای اقتصادی در گرمسار است و باید با انتقال آب از حوزه های مختلف برای رفع این معضل اقدام کرد.
طاهری تصریح کرد : در سال جاری 360 میلیارد ریال برای تامین زیرساختها در زمینه های آب، برق و گاز منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان با بخش خصوصی قرارداد همکاری امضا شده است.
وی با اشاره به برخی رویکردهای برنامه ششم توسعه برای توسعه صنعت و رونق اقتصادی این شهرستان، اضافه کرد : تکمیل طرح منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در این برنامه گنجانده شده است.
کارشناسان امر بر ضرورت تامین زیرساختها با هدف ورود سرمایه گذاران به این مرکز صنعتی تاکید دارند و می گویند با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی، توسعه اقتصادی را در استان سمنان شاهد خواهیم بود.
به گزارش ایرنا ، در استان سمنان بیش از هزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که سهم 38 درصدی در اشتغال این استان دارد، در سال 96 از استان سمنان بیش از 323 هزار تن کالا با ارزآوری 143 میلیون و 405 هزار و 816 دلار صادر شده است که از نظر ارزش دلاری در مقایسه با سال 95 حدود 17 درصد افزایش داشت.
گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان است و پنج هزار و 182 کیلومتر مربع وسعت و دستکم 70 هزار نفر جمعیت دارد، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی منتهی می شود.
شهرستان گرمسار به دلیل نزدیکی با تهران و برخورداری از صنایع و واحدهای آموزش عالی، میزبان جمعیت قابل توجهی از استان تهران است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.