به گزارش ایرنا، باوجود تولید سالانه بیش از 80 درصد تولید گندم استان در شهرستان میامی، اما به دلیل نبود سیلو، گندم خریداری شده در این منطقه در فضای سرباز نگهداری می شود که در بسیاری از مواقع بارندگی محصول خریداری شده را با مشکلات کیفیتی و بهداشتی مواجه کند.
به گفته کشاورزان این منطقه ، نبود انبار و سیلوی ذخیره گندم، کشاورزان میامی را با مشکل مواجه ساخته و سبب ایجاد صف‌های طویل کامیون‌ها و تراکتورهای حامل بار گندم در زمان برداشت محصول در مقابل مراکز خرید شده که برای تخلیه بار خود باید ساعت‌ها معطل و منتظر بمانند.
اکنون گندم تولید شده به دلیل نبود سیلو برای ذخیره سازی در میامی به شهرهای همجوار منتقل می شود که علاوه بر ایجاد مشکلات برای گندم کاران، هزینه مالی گندمکاران را چند برابر افزایش داده است .
از سوی دیگر به گفته کارشناسان وجود کارخانه آرد و سیلوی ذخیره گندم باعث پایین آمدن هزینه ها و ترغیب کشاورزان به سمت کاشت این محصول راهبردی و حیاتی می شود.
متوسط تولید گندم شهرستان میامی پنج تُن در هکتار است که می توان با ساخت سیلو چند هزار تنی برای افزایش تولید در میامی ابرنامه ریزی و قدام اساسی کرد.
سطح زیرکشت گندم آبی این شهرستان 6 هزار و 700هکتار و کشت دیم هشت هزار و 700 هکتار است که افزایش تولید این محصول راهبردی در استان نیارمند هم افزایی مسوولان دستگاه های اجرایی برای ساخت سیلو است.
دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان میامی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : این شهرستان با تولید 80 درصد گندم استان ، نیاز به ساخت سیلو دارد.
محسن عابدیان افزود: در شرایط مناسب بارش 35 هزار تن گندم در میامی تولید می شود و حتی در در سال زراعی قبل که ابن شهرستان با افت بارندگی بهاره رو به رو شد، به عملکرد 25 هزار تن دست یافت.
وی با اشاره به وجود یک سیلو در گرمسار در سطح استان سمنان، گفت: در این شرایط ایجاد سیلو برای گندم تولیدی در شرق استان، بسیاری از هزینه های جانبی مانند بهای حمل و نقل را کاهش می دهد.
عابدیان همچنین با بیان اینکه میامی ظرفیت راه اندازی کارخانه آرد را نیز داراست، تاکید کرد : بهترین گندم استان سمنان در کالپوش میامی تولید می شود ، اما برای مصرف مردم این منطقه آرد درجه سه اختصاص می دهند.
وی ادامه داد : از چند سال پیش مجوز ساخت یک کارخانه آرد به نام شهرستان میامی صادر شده و هر سال هم تمدید می شود اما کارخانه ای دایر نیست.
دبیر نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان میامی همچنین درخصوص پیگیری برای پرداخت بهای گندم به کشاورزان این شهرستان ، بیان کرد : در سال زراعی گذشته بهای گندم با تاخیر و در چهار مرحله پرداخت شد به طوری که کشاورز توان خرید بذر برای کشت دوباره را نداشت.
عابدیان افزود: درحالی که نرخ تضمینی خرید گندم برای سال آینده اعلام نشده ، کشاورز برای تامین نهاده خود مجبور به دریافت وام با سود 18 درصد شده و اگر نرخ خرید گندم به اندازه سال زراعی پیش اعلام شود، آیا کشت گندم برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد؟
وی اضافه کرد: کشاورز باید در ابتدای کشت از نرخ تضمینی باخبر باشد و اگر بداند که کشت گندم برایش سودی در پی ندارد، به دنبال کشت های جایگزین مانند کلزا می رود.
شهرستان میامی با 2 بخش مرکزی و کالپوش با بیش از 40 هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان واقع است و ازلحاظ بافت جمعیتی در این شهرستان 90درصد مردم در روستاها و 10 درصد هم در شهرها زندگی می کنند.
در این شهرستان نزدیک به 20 هزار هکتار زمین زیر کشت وجود دارد.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
7359/6167/7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.