به گزارش ایرنا، سید شهاب‌الدین چاوشی روز یکشنبه در هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سالن غدیر افزود : حتی اگر طرح انتقال آب از خزر به زودی کلید بخورد باز هم زمان بر است و باید با شرایط فعلی و مدیریت درست با منابع فعلی کنار آمد.
وی تاکید کرد : افکار عمومی باید قصه را درک کنند و با 2 روز بارش باران فارغ از مشکلات کم‌آبی و عواقب آن نباشند.
وی افت 50 درصدی منابع آبی در کشور در سال‌های اخیر را نگران کننده توصیف و اضافه کرد : در استان سمنان این افت 67 درصد بوده که اگر به سمت مدیریت درست سوق داده نشود این استان جزو آسیب‌پذیرترین استان‌ها خواهد بود.
چاوشی با تاکید بر این که فرهنگ سازی مصرف بهینه آب باید در تمام بخش‌ها نهادینه شود، تصریح کرد : بخش کشاورزی که بیشترین سهم آب استان را به خود اختصاص داده باید با اعمال روش‌هایی نوین منجر به کاهش مصرف شود.
استاندار سمنان همچنین نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی که در استان به بیش از 80 درصد رسیده است را اقدامی مناسب برای مدیریت مصارف دانست و گفت : باید این روند ادامه یابد تا بدون کنتور هوشمند کسی از آب بهره‌برداری نکند.
وی خاطرنشان کرد : استفاده از پساب‌ها باید جدی گرفته شود چرا که نیازهای صنعت و کشاورزی از این بخش تأمین خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان به نتایج بارندگی بر روی اطلاعات بارندگی از ایستگاه‌ها اشاره کرد و افزود : نتایج بارندگی بر روی اطلاعات بارندگی از ایستگاه‌ها تا هفتم بهمن ماه سال آبی 97 - 96 بیانگر 74 درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته و 70 درصد کاهش نسبت به میانگین دراز مدت می‌باشد که مبین وضعیت بد بارش در شروع سال آبی مذکور می‌باشد.
ایرج حیدریان بیان داشت ادامه داد: بر اساس محاسبات انجام شده میانگین وزنی بارش تا پایان 15 اسفند ماه سال آبی مذکور 16.8 میلی متر بوده که این مقدار در مدت مشابه در سال آبی گذشته 64 و میانگین درازمدت 57 میلی متر بوده است.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی در استان ، اظهارداشت: مدیریت به گونه‌ای است که منابع موجود کفایت نیازمندی‌ها را نمی‌کند و منابع به لحاظ کیفی و کمی نیازمند انتقال آب هستند.
حیدریان به عنوان نمونه تصریح کرد : سال گذشته آب سد دامغان 60 درصد بود که در سال جاری این میزان به 47 درصد رسیده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان خاطرنشان کرد: سه میلیون متر مکعب از آب سد دامغان برای مصرف آشامیدنی، 5/52 میلیون متر مکعب مصارف کشاورزی پایین دست سد و بقیه صرف مصارف زیست محیطی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، از مجموع 410 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور 280 میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود و 135 میلیارد مترمکعب به صورت پتانسیل تجدیدپذیر باقی می‌ماند.
90 میلیارد مترمکعب در رودخانه‌ها و منابع سطحی جاری شده و 45 میلیارد مترمکعب صرف تغذیه آبخوان‌ها شده و با توجه به ‌برداشت 50 میلیارد مترمکعب از آبخوان‌ها، سالانه هفت میلیارد مترمکعب کسری مخزن ایجاد می‌شود.
متوسط سطح افت آب در 20 سال اخیر در کشور 50 سانتی‌متر بوده است که این میزان در استان سمنان، 67 سانتی متر است.
میزان بارندگی در سمنان و در سال گذشته 56.7 و امسال 24 میلی‌متر گزارش شذه است .
م -ع 6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.