در این مطلب آمده است : حدود دو ماه پس از انتخاب استاندار جدید سمنان،هفته‌ی گذشته جمع کثیری از استانداران ادوار مختلف سمنان و استانداران سمنانی پس از انقلاب اسلامی در سمنان دورهم گرد آمدند تا مسایل مهم استان و موانع پیشرفت این خطه را با تجربیات گوناگون خود بررسی کنند و راهکارهایی را ارایه نمایند.نگاهی گذرا اگر به مردانی که بر صندلی استانداری سمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تکیه زده اند، داشته باشیم، طبق اسناد و مدارک از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 تاکنون، حدود 29 نفر بر صندلی استانداری سمنان چه در مقام استاندار یا سرپرست تکیه زده‌اند که معروف ترین و مهم ترین آنها در حدود 17 نفر بوده که هفته‌ی گذشته در قالب مجمع استانداران کشور، نشستی صمیمانه را برگزار کردند.
هرچند که آمار عملکرد استانداران بعد از انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که میانگین حضور دو ساله هر فرد بر صندلی استانداری سمنان،چقدر تاثیرگذار بوده، اما باید گفت که در مجموع استانداران سمنان اکثرا فاقد سابقه استانداری قبل از حضور در سمنان بوده‌اند و به جز دو سه نفر از آنها بقیه در مدت‌های کمتر از سه سال جا به جا شده‌اند که نشان از عدم ثبات مدیریتی در استان دارد و جالب این که تاکنون این خطه، حتی یک استاندار بومی را نیز تجربه نکرده است! که این امر بیانگر اختلاف نظر بین شهرستان‌های استان و نمایندگان این خطه بوده که شائبه قوی حمایت استاندار بومی از یک شهر خاص را تقویت می‌کند که این موضوع به عنوان پاشنه آشیل استان در وزارت کشور به شمار می‌رود.
استان سمنان که با دو چالش اصلی و اساسی در بسیاری از مناطق آن مواجه است، در مسیر توسعه و پیشرفت راه سخت و دشواری را طی می‌کند.کمبود منابع آبی و جمعیت آن هم جمعیت پراکنده در ششمین استان بزرگ کشور از نظر مساحت، سبب شده که روند آبادانی این خطه با چالش‌هایی همراه شود. از سوی دیگرموضوع مهم و حیاتی برقراری وحدت بین مسئولین استانی نیز در برخی مواقع بر مشکلات افزوده است. همراهی و وحدت مسئولین و مردم استان که امروز نیاز اصلی و تاثیرگذار استان سمنان برای فارغ آمدن بر مشکلات از جمله موضوع انتقال آب دریاچه‌ی خزر به این خطه است.
وجود استعدادهای فراوان استان در بخش‌هایی چون صنعت و معدن، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و گردشگری، راه‌های ارتباطی و همجواری با استان‌های مهم کشور به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، کشاورزی، آموزش عالی و... بوده است که متاسفانه بسیاری از این استعدادها علی‌رغم تلاش‌های انجام شده همچنان بالقوه مانده و یا برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب و قابل قبول فاصله‌ی بسیاری دارند و مشخص نیست باید تا چه زمانی و تا دوره‌ی چند استانداران در انتظار شکوفایی و رونق همپا با این توانایی‌ها در استانمان سمنان باشیم. اینکه باید برای برقراری عدالت اجتماعی، اقتصادی و توازن توسعه ای پایدار در استان تلاش کرد، شکی نیست، اما مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی، ایجاد تشویش اذهان عمومی و برهم زدن وحدت استانی از سوی برخی مسئولین، متاسفانه دود آن را بر چشم مردم این خطه خواهد فرستاد! در شرایط حساس کنونی استان، با گذر ایام و فزونی تجارت نشان می‌دهد که حکمتی ژرف بر این سخن پیامبر نازنین و گرامی اسلام نهفته است که «حب الوطن، من الایمان» و البته روشن و هویدا است که این حب و تعلق، هیچ نسبتی به خودبرترپنداری، تکبر، قومی و شهری‌گرایی ندارد. بلکه مهر میهن علاقه ای برخاسته از فطرت است و محبتی نسبت به زادگاه، خانه و زیست بومی که در آن زندگی می‌کنیم و در آن می‌بالیم. این «حب‌الوطن، من الایمان» است که سبب گردیده، امروز جمعی از دلسوزان، موثرین و مسئولین تاثیرگذار استانی را در پایتخت با محوریت موضوع انتقال آب دریاچه‌ی خزر به استان سمنان را دور هم گرد آورد، تا تصمیمات مهمی در این رابطه اتخاذ گردد.
در عرصه‌ی جامعه، سیاست و اقتصاد هز زخم کوچکی بر پیکره‌ی استان، به عفونتی بزرگ بدل می‌شود که انتظار مردم این خطه این است که باید به این جریان‌های منفی، خلاف منفعت و مصلحت استان خاتمه داد. انتظار مردم این است که با همدلی، همراهی و وحدت رویه حول محور مشکلات تامین آب استان، روند آبادانی و توسعه‌ی این خطه شتاب بیشتری گیرد تا پتانسیل‌های بالقوه این منطقه به بالفعل تبدیل شود. در شرایط فعلی نه مردم صبور، ولایتمدار و همیشه در صحنه‌ی استان سمنان، طاقت این صدمات را دارند و نه دولت می‌تواند چنین توقف و سهل انگاری‌های ناشی از قومی‌گرایی را تاب آورد و در نهایت این مردم استان و این خطه کویری است که ضرر می‌کند. پس تا دیر نشده، استان سمنان را دریابیم و از یاد نبریم.
6026/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.