به گزارش ایرنا، کمبود آب در بخشهای کشاورزی، آشامیدنی، صنعت، افت سطح آب های زیرزمینی، افزایش عمق چاه ها، خشک شدن پوشش گیاهی مناطق بیابانی، نشست زمین و خالی از سکنه شدن روستاها به عنوان اقلیم حیات انسان، بارزترین نشانه های کمبود آب در کشور است.
صرف حدود 90 درصد آب تولیدی در کشور در بخش کشاورزی موضوع مهمی است که نیاز به بررسی دارد و به اعتقاد کارشناسان با صرف جویی 10 درصد آب در بخش کشاورزی نیاز سایر بخش بهتر و بیشتر تامین می شود، از سویی ارزش افزوده آب در بخش صنعت بسیار بیشتر از بخش کشاورزی است که دلیل عمده آن نوع آبیاری محصولات کشاورزی در کشور آن هم به صورت غرقابی است.
زمین های کشاورزی استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران این بخش 45 هزار نفر است، میزان تولیدات کشاورزی استان در مجموع بیش از یک میلیون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن تولیدات باغی و 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
با تجهیز 198 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به سامانه های نوین آبیاری ، بیش از 50 میلیون متر مکعب آب صرف جویی می شود و به دنبال آن افزایش تولید و ماندگاری خوشه های طلایی محصولات را نیز خواهیم داشت.
تولیدات محصولات گلخانه ای در استان سمنان 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کویری بودن و کمبود منابع آبی، توجه به تولیدات گلخانه ای یکی از راه های برون رفت از مشکلات فعلی بخش کشاورزی سمنان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود، با توجه به سهم 87 درصدی بخش کشاورزی از مصرف آب تولیدی در استان به منظور مقابله با بحران کم آبی توجه به افزایش بهره وری در مصرف آب در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از198 هزار هکتار موجود اراضی کشاورزی استان سمنان تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم فقط در 20 هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده بود و در سفر فروردین ماه 95 دکتر روحانی به این استان ، تجهیز بیش از 20 هزار هکتار دیگر از این اراضی کشاورزی به سامانه های آبیاری مصوب شد.
سیدحسن میرعماد رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در رابطه با ضرورت و اهمیت نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که 60 درصد انتقال آب و تولید محصولات کشاورزی در مزارع استان به صورت غرقابی انجام می شود، گفت: استقبال کشاورزان این استان برای تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری رضایت بخش نیست.
وی افزود : با وجود ارایه تسهیلات بلاعوض از سوی بانک های عامل، تعداد قابل توجهی از کشاورزان استان سمنان تمایلی به تجهیز اراضی خود به سامانه های نوین آبیاری ندارند، در حالی که برای نصب سامانه نوین آبیاری برای هر هکتار 50 میلیون ریال و با احتساب لوله کشی های مربوط 60 میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با بیان این که بیش از 86 درصد منابع آبی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهارداشت : یکی از اولویت‌های این سازمان با توجه به کمبود منابع آبی توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است، به طوری که در سال گذشته بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد و برای امسال تجهیز 10 هزار هکتار دیگر نیز هدفگذاری شده است.
میرعماد ادامه داد : به منظور تشویق کشاورزان برای اجرای سامانه آبیاری تحت فشار، کشاورزانی که بهره وری آبیاری را بیش از 80 درصد افزایش داده و 90 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند دولت به ازای هر هکتار اراضی کشاورزی 60 میلیون ریال وام بدون‌عوض در اختیار کشاورزان واجد شرایط قرار می دهد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد : علاوه بر این میزان تسهیلات بدون عوض ، همچنین 60 میلیون ریال تسهیلات کم بهره نیز در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و تمامی کشاورزان واجد شرایط باید برای اطلاع از نحوه دریافت مراجعه و اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد : به گفته کارشناسان با راه اندازی سامانه های نوین آبیاری علاوه بر افزایش تولید محصول، در هکتار شاهد صرفه جویی 70 درصدی در مصرف آب خواهیم بود. تولیدات محصولات گلخانه ای در استان 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کویری بودن و کمبود منابع آبی، توجه به تولیدات گلخانه ای یکی از راه های برون رفت از مشکلات فعلی این بخش است.
زمین های کشاورزی استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران این بخش 45 هزار نفر است، میزان تولیدات کشاورزی استان در مجموع بیش از یک میلیون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن تولیدات باغی و 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
6026/7339
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.