به گزارش ایرنا، بیش از 60 درصد از حدود یک هزار واحد صنعتی گرمسار و ایوانکی با چالش کمبود آب مواجه است و حفر بی رویه چاه ها ، در مناطق این شهرها باعث فرونشست زمین شده است.
به گفته کارشناسان منابع زیرزمینی گرمسار با کمبود 90 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهری و رشد صنایع در این شهرستان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای است.
گرمسار در زمان حاضر حدود 50 درصد واحدهای صنعتی استان را در اختیار دارد و همچنین 80 درصد تولید نمک، حدود 45 درصد تولید گچ و بیش از 90 درصد ذخایر زئولیت و سلستین استان در این شهرستان استخراج می شود.
گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان پنج هزار و 182 کیلومتر مربع و دستکم 70 هزار نفر جمعیت دارد، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدودمی شود.
شهرستان گرمسار به دلیل نزدیکی با تهران و برخورداری از صنایع و واحدهای آموزش عالی، میزبان جمعیت قابل توجهی از استان تهران است.
در شهرستان گرمسار حدود 50 میلیون و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 80 درصد در بخش کشاورزی، حدود 10در بخش صنعت و خدمات و معدن و حدود 10 درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
در رابطه با بحران کمبود آب در نواحی و شهرک های صنعتی گرمسار، نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: اکنون برای تمامی نواحی صنعتی استان سمنان 360 لیتر در ثانیه آب تامین شده که این مقدار کافی نیست و با توجه به این که آب یکی از شاخص های اصلی برای جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد واحد صنعتی است، کمبود این منابع ، موجب بی‌رغبتی فعالان اقتصادی می شود.
غلامرضا کاتب با بیان این که در کوتاه مدت و با توجه به شرایط کنونی، شهرک صنعتی گرمسار به 160 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد، خاطرنشان کرد : در صورت تامین آب مورد نظر، سرمایه‌گذاران بیشتری به این شهرستان جذب می شوند و در نتیجه تولید و اشتغال افزایش پیدا می کند.
وی اضافه کرد : مشکل تامین آب شهرک صنعتی و گرمسار را می توان با بهره برداری از رودخانه حبله‌رود حل و با استفاده از آن حدود 60 لیتر در ثانیه آب مورد نیاز را تامین کرد.
کاتب از جمله راه های تامین آب شهرک های صنعتی را تغییرکاربری چاه ها از بخش کشاورزی به بخش صنعت و تخفیف آب برای صنعت در برنامه ششم توسعه کشور ذکر کرد و گفت : با تامین آب مناسب در مرحله اول برای جوانان بومی گرمسار اشتغال ایجاد می شود و در گام های بعدی موجب توسعه و رشد استان می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و حدود 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد.
کارشناسان امر می گویند ، استان سمنان اکنون با چالش جدی کم آبی مواجه است که مسوولان باید با اتخاذ برنامه ریزی اصولی برای رفع این چالش تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از شاخص های توسعه اقتصادی هر منطقه است که به گفته صاحبنظران اقتصادی باید برای توسعه همه جانبه این واحدها و رفع مشکلات فراروی آنها اقدام اساسی صورت گیرد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.