محمد همتیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، نبود شرایط مناسب در روستاها و درآمد پایین روستاییان در مقایسه به درآمد شهرنشینان را از جمله دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها برشمرد.
وی اظهارداشت : در سال های اخیر و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه به روستاییان شده و راهکارهای مناسب برای ماندگاری جمعیت روستاییان و توسعه روستاها و افزایش امکانات رفاهی و خدماتی در نظر گرفته شده است.
همتیان یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جذب و ماندگاری روستاییان را ارایه تسهیلات مناسب ذکر کرد و گفت : تسهیلات ارایه شده برای روستاییان به ویژه در بخش صنعت باید با بهره کمتری به آن ها ارایه شود تا آنان انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در روستاها داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد : تسهیلات بانکی ارزان قیمت با کارمزد 6 درصد به سرمایه گذاران طرح های صنعتی و تولیدی در نواحی و مناطق روستایی کم برخودار این استان تا پایان سال جاری پرداخت می شود.
معاون استانداری سمنان ادامه داد : این طرح به منظور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت و حمایت از فعالان اقتصادی علاقمند به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم روستایی و مجریان طرح های اشتغال محور در مناطق روستایی اجرا می شود.
همتیان اضافه کرد : تسهیلات مصوب کشوری این طرح 60 هزار میلیارد ریال است و طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری تولیدی و اشتغالزا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت مشمول دریافت این تسهیلات هستند.
وی با اشاره به نقش مهم روستاییان در بخش های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ، تصریح کرد : 94 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و 35 درصد ارزش افزوده بخش صنعت در کشور نتیجه فعالیت روستاییان در این بخشهاست.
همتیان ادامه داد : 22.5 درصد از جمعیت استان سمنان را روستاییان تشکیل می دهند و جمعیت روستاییان استان حدود 140 هزار نفر برآورد شده است.
وی بیان داشت : 82 درصد از جمعیت شهرستان میامی را روستاییان تشکیل می دهند که بیشترین جمعیت روستایی در استان سمنان است و بعد از آن از لحاظ تعداد روستاها، به ترتیب شهرستان های دامغان، شاهرود، گرمسار، آرادان، مهدیشهر و سمنان، بیشترین روستاها را دارا هستند.
سهم 33 درصدی روستاییان در جمعیت ایران در سال 1385،اکنون به 27 درصد کاهش یافته است.
مهاجرت در ایران به انواع مختلفی چون شهر به شهر، روستا به روستا، روستا به شهر و از شهر به روستا تقسیم می شود، در سرشماری 1365 از 100 درصد مهاجرت ها، 32 درصد از نوع مهاجرت روستا به شهر بوده است.
در سرشماری 1375 این موضوع به 22 درصد رسید یعنی 10 درصد کاهش پیدا کرد، در سرشماری 10 سال بعد، از مهاجرت به شهر 20 درصد کاسته شد و در سرشماری در 1390 این نرخ به 13 درصد رسید. به این معنا که درصد مهاجرت های روستا به شهر در چهار سرشماری روند کاهشی را پیموده است اما مهاجرت شهر به روستا در سرشماری 1365 ، 14 درصد، در 10 سال بعدی 18 درصد، در 1385 ، 17 درصد و در آخرین سرشماری به 15 درصد رسید.
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن 1395، 141 هزار و 858 نفر در 284 روستای استان بیش از 700 هزار نفری سمنان زندگی می کنند.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.