طی ماه‌های گذشته، زمزمه‌هایی در فضاهای سیاسی و رسانه‌ای ایالات‌متحده آمریکا در خصوص عبور جمهوریخواهان از‌ ترامپ به گوش می‌رسید. مخالفت برای سناتورهای مطرح حزب جمهوریخواه از جمله مک‌کین با‌ ترامپ و همچنین مخالفت برخی روسای‌جمهور قبلی آمریکا از جمله جورج واکر بوش با وی، این روند را تشدید کرده بود.
با این حال کمتر کسی تصور می‌کرد که در پایان سال 2017 میلادی و درحالی که تنها حدود یک‌ سال از حضور‌ ترامپ درکاخ سفید گذشته است، تقابل جمهوریخواهان ناراضی و رئیس‌ جمهور ایالات‌ متحده وارد فاز علنی شود.
واقعیت امر این است که جمهوریخواهان ایالات متحده آمریکا از اکنون نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 در این کشور نگران هستند.‌ میانگین نظرسنجی‌ها در این کشور نشان داده که محبوبیت‌ ترامپ به حدود 35 درصد کاهش پیدا کرده است. حتی در برخی نظرسنجی‌ها، محبوبیت‌ ترامپ به حدود 30 درصد و پایین‌تر رسیده است.
اگرچه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نظرسنجی‌های صورت گرفته را ساختگی می‌داند، اما بر همگان مسجل است که محبوبیت‌ ترامپ ‌نزد افکار عمومی آمریکا نسبت به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 کاهش پیدا کرده است.
شکست جمهوریخواهان در انتخابات ایالتی اخیر در آلاباما نشان از همین مساله داشت. از سوی دیگر، دموکرات‌ها نیز برای تسخیر کاخ سفید و بازگشت به قدرت از اکنون خیز برداشته‌اند. از افرادی مانند جو بایدن و برنی سندرز به‌عنوان نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 یاد می‌شود.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر هر یک از این دو سیاستمدار دموکرات در مقابل‌ ترامپ قرار بگیرند، به راحتی می‌توانند وی را در انتخابات شکست دهند. در چنین شرایطی شاهد افزایش انتقادات و البته تشدید نگرانی سناتورهای جمهوریخواه نسبت به وضعیت سیاسی حزب متبوع‌شان هستیم.
جمهوریخواهان ناراضی ‌می‌دانند که گره خوردن نام‌ ترامپ با حزب جمهوریخواه برای این حزب هزینه‌هایی خواهد داشت. آنها نگران هستند که شکست در انتخابات میاندوره‌ای کنگره امسال و شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، حکم هزینه‌های کوتاه‌مدت این حمایت را داشته باشد! به عبارت بهتر، آنها نگران هستند که با ادامه حمایت از‌ ترامپ، تا سالیان‌ طولانی قدرت بازگشت به کاخ سفید را از دست بدهند.
طی روزهای اخیر و در حالی که سناتورهای آمریکایی برای استقبال از سال نوی میلادی آماده می‌شوند، برخی از آنها وارد تقابل علنی با رئیس‌جمهور این کشور شده‌اند. اظهارات اخیر جف فلیک، سناتور جمهوریخواه نشان می‌دهد که ممکن است این حزب در اقدامی ‌نادر،‌ ترامپ را به‌عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی معرفی نکند.
فلیک در این خصوص عنوان کرده است: «اگر‌ ترامپ به‌دنبال دور دوم ریاست‌ جمهوری درسال 2020 باشد، احتمالا با رقابت‌های درون‌حزبی مواجه خواهد شد. من براین باورم که اگر رئیس‌جمهور بخواهد در رقابت‌های انتخاباتی 2020 شرکت کند، اگر به مسیری که فعلا در آن قرار دارد، ادامه دهد، این مساله موجب خواهد شد تا بسیاری از رای‌دهندگان را از دست خواهد داد و آنها به‌ دنبال انتخاب فرد دیگری خواهند بود. شاید‌ ترامپ برای رقابت‌های مقدماتی 2020 از سوی حزب جمهوریخواه دعوت شود تا در نهایت نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود.»
اظهارات سناتور فلیک در نوع خود قابل تامل است. این هشدار در حالی به‌ ترامپ مخابره شده است که معمولا مطابق سنتی مرسوم در ایالات متحده آمریکا، فردی که در دور نخست رئیس‌جمهور این کشور است، به صورت خودکار برای چهار سال بعدی نیز به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه یا دموکرات انتخاب می‌شود. در هر حال، اظهارات اخیر جف فلیک نشان می‌دهد که نارضایتی‌های عمیق از‌ ترامپ در درون حزب جمهوریخواه درحال شکل‌گیری است.
این نارضایتی‌ها احتمالا در سال 2018 میلادی و در جریان رقابت‌های درون‌حزبی کنگره تشدید خواهد شد! نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا نشان می‌دهد که احتمالا دموکرات‌ها در جریان رقابت‌های انتخابات درون‌حزبی کنگره قادر به شکست جمهوریخواهان و تسخیر کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) خواهند بود.
این در حالی‌است که در سال 2016، دموکرات‌ها شکست سنگینی را از جمهوریخواهان در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری پذیرفته بودند. در صورت تحقق شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره، شاهد تشدید انتقادات درون‌حزبی از‌ ترامپ خواهیم بود زیرا شکست در انتخابات میاندوره‌ای، پیش‌در‌آمدی برای شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 محسوب می‌شود.
این بهترین خبر ممکن برای نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی محسوب می‌شود. از این رو در داخل حزب دموکرات نیز شاهد شکل‌گیری رقابت سنگینی میان نامزدهای انتخاباتی خواهیم بود.
در جریان رقابت‌های سال 2008 میلادی نیز دقیقا شاهد وجود چنین فضایی در رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها بودیم. در سال 2008 میلادی از قبل تقریبا مسجل بود که نامزد پیروز دموکرات‌ها در انتخابات درون‌حزبی، شانس زیادی برای فتح کاخ سفید دارد. در آن سال، شاهد رقابت تنگاتنگ هیلاری کلینتون و اوباما در داخل حزب دموکرات بودیم. رقابتی که در نهایت با شکست هیلاری کلینتون و پیروزی اوباما و در نهایت راهیابی وی به کاخ سفید همراه شد.
با این حال به نظر می‌رسد رئیس‌ جمهور جنجالی ایالات متحده آمریکا به سادگی تسلیم تهدیدات سناتور فلیک و دیگر سناتورها و مقامات ناراضی حزب جمهوریخواه نخواهد شد! دونالد‌ ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 صراحتا عنوان کرده بود که در صورت عدم حمایت جمهوریخواهان از خود، به صورت مستقل وارد کارزار انتخابات خواهد شد.
این تهدید‌ ترامپ همچنان به قوت خود باقی است. شخصیت فردی‌ ترامپ به‌گونه‌ای است که حتی در صورت عدم حمایت جمهوریخواهان نیز در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهد کرد. همین مساله به‌طور طبیعی بخش مهمی ‌از آرای جمهوریخواهان را از بین خواهد برد.
درچنین شرایطی دموکرات‌ها پیروزی بدون دردسری را در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 خواهند داشت. در هر حال، باید در انتظار تقابل تمام عیار سران حزب جمهوریخواه و سناتورهای ارشد این حزب با کاخ سفید در سال 2018 میلادی باشیم‌؛ تقابلی که تا سال 2020 میلادی به طول خواهد انجامید.
**گروه ایرنا مقاله
از: محمدرضا یوسف نژاد خبرنگار خبرگزاری ایرنا سمنان
انتشاردهنده: جانعلی فتحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.