علی اصغر مجد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : فرسودگی و قدمت بالای شبکه های انتقال، باعث کمبود و هدر رفتن بیش از 30 درصد آب در بخش روستایی دامغان شده است.
وی با بیان این که باید برای رفع تنش آبی در مناطق روستایی راهکارهای عملیاتی ارایه کرد، اظهارداشت : در 10 ماهه سال جاری حدود 30 چاه غیر مجاز از سوی مراجع قضایی این شهرستان پلمب شد.
وی خاطرنشان کرد : از 700 حلقه چاه کشاورزی در شهرستان دامغان تاکنون 345 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند شدند و بقیه چاه ها تا نیمه نخست سال 97 به این کنتورها تجهیز می شود.
مجد میزان استخراج از منابع آبی در مناطق روستایی دامغان را سالانه 110 میلیون متر مکعب ذکر کرد و ادامه داد : خشکسالی ، برداشت بی رویه و مصرف غیر مجاز باعث افت آبهای زیر زمینی شده است.
فرماندار دامغان تصریح کرد : برای تعمیر و مرمت شبکه های آبرسانی روستاهای دامغان در سال جاری حدود 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که تعویض و تعمیر لوله های انتقال در حدود 20 روستای این شهرستان در حال انجام است.
وی اضافه کرد : برای رفع کمبود آب در چهار روستای دامغان، برای کوتاه مدت در شهریور ماه امسال سه حلقه چاه حفر شد که این امر در کاهش دغدغه تامین آب در مناطق دور دست این شهرستان تا حدود زیادی تاثیرگذار بوده است.
شهرستان بیش از 90 هزار نفری دامغان حدود 120 روستا بالا 20 خانوار دارد.
استان سمنان 308 روستای بالای 20 خانوار دارد
به گزارش ایرنا، 75 درصد آب آشامیدنی استان سمنان از منابع زیرزمینی و 25 درصد از آب های سطحی و دیگر منابع تامین می شود
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
6026/7339
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد**انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.