در این مطلب آمده است: گفت و گوی تلویزیونی هفته گذشته رئیس جمهوری به گونه‌‌ای نبود که فضای گفتمانی را به ماه ‌ها قبل بازگرداند یا دست‌کم این انتظار وجود داشت که آقای روحانی تحلیلی از ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر را ارایه کند یا بگوید در صورت خروج آمریکا از برجام که احتمال دارد در فروردین 97 اتفاق بیفتد از حالا چه برنامه‌هایی درسردارد ، اما به جای اینها نیمی از وقت مصاحبه به توضیح درباره این موضوع گذشت که هنگام دیدار با زلزله‌زدگان سرپل ذهاب از اتومبیل پیاده شده و عکس و فیلم آن موجود است یا نه - یا برای خانواده‌های قربانیان کشتی سانچی چه امکاناتی در نظر گرفته شده است و... اما آیا این از ناحیه آقای روحانی بود که به مواردی نپرداخت که از او پرسیده نشد یا تقصیر مجری برنامه که وعده اجرایی متفاوت و خاص داد که البته اینها هم مهم بود ولی در کل، انتظارات برخی را برآورده نکرد می‌توان گفت تقصیر هیچ یک نبود ، نه رئیس جمهور و نه مصاحبه کننده که مجری بسیار متبحر و قابلی است . اشکال کار اما از صدا و سیماست و این که رئیس جمهور با رسانه‌ای صحبت می‌کند که تعلق خاطری به منتخب مردم ندارد و انتخاب یکی از فعالان کمپین انتخاباتی روحانی به عنوان مجری نباید ما را به این گمان اندازد که برای جلب رضایت رئیس جمهوری بوده است بلکه ، به تعبیر فنی و دقیق آقای محمد‌ هاشمی رفسنجانی که خود سال‌های متمادی رئیس صدا و سیما بوده؛ این مصاحبه و گفت و گو نبود، صحنه‌آرایی رسانه ملی بود. مشکل از اینجا ناشی می‌شود که آقای روحانی به جای این که « با » مردم و از طریق صدا و سیما سخن بگوید با صدا و سیما صحبت می‌کند و از این رسانه جز این آبی گرم نمی‌شود. مشکل این است که اصرار دارد به نام مردم؛ منتخب مردم را از چشم مردم بیندازد. واژه «صحنه‌آرایی» را آقای ‌هاشمی آن قدر درست و دقیق و به جا به کار برد که نمی‌توان تکرار کرد. اگر بگوییم گفت و گو نبود ممکن است اهانت به یکی از آن دو نفر تلقی شود.
گزارش رئیس جمهوری درباره سیاست، دیپلماسی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع که رسید استاندارد 60 دقیقه‌ای به میان آمد و هنوز کلام رئیس جمهوری منعقد نشده، گفت و گو به پایان رسید هر چند که یک کلمه در این گفتگو در یادها به نام « زجر » ثبت شد.
آنجا که گفت: «برای این که فضای مجازی باز بماند دولت خیلی زجر کشید» کلیدی‌ترین و قابل تامل‌ترین واژه همین «زجر» بود، انبوهی از مشکلات بر زمین مانده از پیش، روی دست این دولت است و هم باید زجر بکشد و هم شماتت شود. انتظار مردم این بود که بخش غالب مصاحبه به بحث ناآرامی‌ها و اعتراضات اختصاص یابد، اما مجری نخواست این پرسش را پررنگ کند، با این حال روحانی تا فرصت می‌یافت به این مقوله می‌پرداخت، خاصه در بخشی که تصریح کرد: « قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و ما پای این چهار قول ایستاده‌ایم.
این که آقای روحانی می‌گوید زجر می‌کشد ریشه در این نوع مواجهه‌ها هم دارد، یک کلمه درباره نقد بگوید، توفانی بر سر او می‌ریزند که چرا گفته‌ای، حکومت در زمان معصوم را هم می‌توان نقد کرد، در حالی که گفته است حاکمیت اگر با معصوم هم باشد باب نقد بسته نیست چه رسد به دوران‌های دیگر و انگار اگر یک روحانی آموزه‌ای از نهج‌البلاغه را نقل کند کار مطلوبی نکرده است تا جایی که عضویت او در خبرگان را هم مورد مناقشه قرار دهند.
شاید گفته شود اگر زجر می‌کشد چرا استعفا نمی‌کند؟ آقای روحانی اما نگفته در همه امور زجر می‌کشد، بلکه می‌خواهد یادآور شود که برخی امور که نزد دیگران سهل و آسان در نظر می‌آید به سختی حاصل آمده است و به صورت مشخص برای این که فضای مجازی باز بماند (تلگرام وصل شود) دولت خیلی زجر کشید. کافی است به اظهارات پاره‌ای از مسئولان و مقامات مرتبط یا بی‌ربط درباره فضای مجازی و قطع تلگرام در همان روزهایی که قطع بود و البته بسیاری با فیلترشکن متصل شده بودند، مراجعه کنیم تا به یاد آوریم برخی به جد بر این باور بودند که نباید دوباره متصل شود و منظور او از زجر همین است که دستگاه‌ها و افراد مختلف را باید قانع می‌کرد و از خوان‌های مختلف می‌گذشت، در نگاه خوش بینانه کلمه «آزادی» را هم که بارها آقای روحانی به کار برد قابل توجه بود، نگویید اینها در حرف است، یادمان باشد که واژه «آزادی» هیچ جایی در ادبیات بعضی‌ها ندارد، روحانی اما بار دیگر بر چهار اصل یا قول؛ امنیت، آزادی، آرامش و پیشرفت به علاوه اشتغال و ریشه کنی فقر مطلق تاکید ورزید.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.