احمد رادمان یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: منطقه توران از قدیم محل قشلاق ایل سنگسر بوده و با وجود اینکه در سال های اخیر آمار حضور دام مجاز کاهش یافته اما با درنظرگرفتن ظرفیت مرتع، باز هم جمعیت دام زیاد است.
وی ادامه داد: نمی توان منکر وجود چرای غیر مجاز در منطقه شد و حل این مشکل هماهنگی دو اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری را می طلبد.
رئیس ذخیره گاه زیستکره توران با بیان اینکه برداشت مرتع تا 50 درصد مجاز است، اضافه کرد: پروانه های بهره برداری بین 100 تا 120 روز اعتبار داشته و دامدار از اواخر آبان تا اوایل فروردین اجازه استفاده دارد و طبق قانون حفاظت محیط زیست به آنان اخطار می دهد که تا 15 فروردین باید از منطقه خارج شوند .
رادمان یادآور شد: 50 درصد باقی مانده مرتع، سال بعد مورد استفاده دامداران قرار می گیرد اما متاسفانه گاهی به این موضوع توجه نمی کنند.
وی به آسیب دام به محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: هر گله ای دستکم هفت سگ دارد و این تعداد سگ در صورت محاصره یوزپلنگ، ممکن است سبب تلف شدن این حیوان شوند چرا که یوز پلنگ مانند پلنگ شجاعت زیادی نداشته و به دلیل اینکه زیستگاهش کویری و دشتی است، زود به دام می افتد.
رئیس ذخیره گاه زیستکره توران همچنین با بیان اینکه حدود 600 راس آهوی موجود در پارک ملی توران دور چاه های کشاورزی متمرکز شده اند، افزود: جمعیت آهو در اطراف روستاها متمرکز شده و از آنجایی که آهو ترسی از انسان ندارد، جمعیتش از هسته پارک خارج شده و مورد تهاجم قرار می گیرد.
رادمان ادامه داد: یوزهایی نیز که به تازگی عکس برداری شده اند، دقیقا در مرز متطقه حفاظت شده توران در شمال غربی یعنی در حاشیه چاه های کشاورزی بیارجمند بوده اند و به این ترتیب با استفاده بی رویه دام از مرتع و رانده شدن گیاهخواران به مناطق دیگر، حیوان گوشتخوار وارد منطقه ای می شود که هم برای خود و هم دیگران خطر دارد.
وی اضافه کرد: در کوه ها نیز به دلیل خشکسالی پوشش گیاهی از بین رفته و در نهایت شاهد ورود قوچ و میش به روستا و وارد شدن خسارت به باغ ها هستیم.
رادمان با بیان اینکه حیوان باید امنیت جانی و غذایی داشته باشد، تاکید کرد: وقتی حضور دام گسترش یابد تعارضات انسانی نیز به شدت افزایش یافته و نمی توان هیچ کنترلی بر منطقه داشت.
ذخیره گاه زیستکره توران بزرگترین ذخیره گاه در ایران و دومین در دنیا است.
این منطقه حدود یک و نیم میلیون هکتار وسعت داشته و دارای سه بخش شامل منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی است .
این زیستکره بالاترین سطح تنوع زیستی را در ایران دارد؛ از مجموع 194 گونه پستاندار ایران ، 41 گونه در این زیستکره زندگی می کنند.
همچنین از مجموع 521 گونه پرنده ایران ، تعداد 167 گونه و از مجموع 200 گونه خزنده ایران تعداد 42 گونه خزنده در این پارک طبیعی زندگی می کنند.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان **** انتشاردهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.