به گزارش ایرنا ، توسعه و یا بهسازی زیرساخت ها و مکان های فرهنگی و هنری شاهرود سال هاست به یکی از مطالبات مهم مردمی تبدیل شده و اکنون رفع این مطالبات نیاز به توجه مسوولان دارد .
کمبود زیرساخت های مناسب برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در شاهرود ، یکی از بزرگ ترین خلاء های فرهنگی این شهرستان است. ساخت کتابخانه مرکزی سال هاست در حد برگزاری نشست ها باقی مانده و مردم چند سالی است که با تنها سینمای فعال شهر خود خداحافظی کرده اند.
با وجود گروه های هنری گوناگون ، محلی مناسبی برای برگزاری نمایش ها در شاهرود وجود ندارد .
یکی از هنرمندان شاهرودی در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: تمامی اجراهای گروه های نمایشی در سرسرای بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود خلاصه شده که با مشکلات نور و صدا روبرو می شوند.
رضا علی زاده با بیان اینکه گروه های نمایش شهرستان بدون امکانات و در مکان های نامناسب تمرین می کنند، گفت : حس مطالبه گری در هنرمندان شاهرود پایین است و به اندک داشته ها قناعت می کنند .
وی افزود: مشکل هنگامی بیشتر می شود که گروه های هنری از مرکز و دیگر نقاط کشور دعوت می شوند، که درآن صورت امکانات موجود نه در شان هنرمندان میهمان است و نه پذیرای خیل علاقمندان به دیدن هنر می شود.
در این میان برای برگزاری هر نوع گردهمایی و همایش، این دانشگاه های شاهرود هستند که جای چنین کمبود فضایی را در شهر پر می کنند و گاهی اندک سالن های قابل استفاده همچون هلال احمر و ذوب آهن هم که میراثی از گذشتگان هستند، به کمک آن ها می آیند.
یکی از شهروندان شاهرودی در گفت و گو با ایرنا، با انتقاد از نبود سالن مناسب برای برگزاری کنسرت در شاهرود، بیان کرد: هنرمندان بزرگ کشوری برای اجرای برنامه به شهر ما دعوت می شوند ، اما مجبور می شوند در فضایی که برای آیین های عروسی ساخته شده ، به اجرای برنامه بپردازند. البته این روند مدتی است در شاهرود متوقف شده اما چنان خاطره ای در ذهن هنرمند مهمان ایجاد می کند که دیگر برای اجرای برنامه به این شهر سفر نکند.
محمد عبداللهی افزود: علاوه بر این در شان خانواده ها هم نیست که هزینه زیادی را برای یک ساعت متحمل شوند و در نهایت با چنین مکانی رو به رو شوند که حتی صندلی به تعداد کافی نبوده و محبور شوند برای عده ای صندلی اضافه بیاورند و عده ای هم به صورت ایستاده برنامه را دنبال کنند.
وی ادامه داد: حال اگر در این سالن کوچک، فردی حال خوشی نداشته باشد حتی نمی تواند از میان جمعیت خود را به هوای آزاد برساند.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با ایرنا، گفت: واسپاری پروژه های عمرانی دارای توجیه که نقش حاکمیتی نداشته و امکان واگذاری آن ها وجود داشته باشد، از جمله پروژه های ورزشی، آموزشی، فرهنگی، هنری و حتی در حوزه زیرساخت های اقتصادی در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده است.
سید حسن حسینی شاهرودی افزود: از ویژگی های این قانون این است که یک سرمایه گذار با 20 درصد سرمایه مورد نیاز اجرای پروژه می تواند آن را تکمیل کند و 80 درصد باقی مانده از طریق دولت، بانک ها و دیگر منابع تامین می شود.
وی با بیان اینکه حدود پنج هزار میلیارد ریال برای اتمام طرح های نیمه تمام کشور مورد نیاز است، اضافه کرد: اگر همین وضعیت تخصیص اعتبارات بودجه ای در کشور بوده و هیچ تورمی هم وجود نداشته باشد، تکمیل این طرح ها 20 سال طول می کشد.
حسینی شاهرودی تاکید کرد: اگر راهکار مجلس برای واگذاری طرح ها به بخش خصوصی توفیق داشته باشد، می توان آن را در برنامه هفتم توسعه هم تمدید کرده و یا به برنامه ای دائمی تبدیل کرد.
وی یادآور شد: شاهرود دارای عقب ماندگی تاریخی بوده و در حالی که این شهرستان منابع انسانی فرهیخته ای در سطح استان و کشور دارد اما زیرساخت های فرهنگی فراهم نشده و این عقب ماندگی را با وضعیت اقتصادی دولت نمی توان جبران کرد و تنها راهش استفاده از توانمندی های بخش خصوصی است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ از مسوولان امر در خصوص توجه به افزایش زیرساخت های فرهنگی شاهرود نتیجه ای در بر نداشت .
خبرهایی مبنی بر ساخت یک پردیس سینمایی در شهر شاهرود شنیده می شود. قرار است این پردیس توسط گروهی از هنرمندان تا 2سال آینده ساخته شود.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان **** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.