در این نوشتار که به قلم سید رضا جزء مومنی به چاپ رسیده ، آمده است: در ایران عصاره یک دوره آموزشی با فرآیندی بنام امتحانات دریافت می شود، و بنابه رفتار آموزشی در هر یک از مقاطع این آزمون پایانی است که می تواند گویای تلاش علمی دانش آموز و یا دانشجو در یک بازه آموزشی باشد که البته شیوه مطمئنی نیست.
در ادامه مطلب آمده است: اما از این روش گریزگاهی نیز معرفی نشده و بی هیچ بهانه باید به آن تن در داد و دانش پذیران را به این شکل آزمود و با درج نمره ای میزان فعالیت و توفیق شان را هویدا کرد. که در سال های اخیر با حذف آرام آرام نمره در مقاطع ابتدایی جامعه آموزشی دچار دوگانگی در فرآیند سنجش شده است.
نویسنده مطلب با بیان این که سنجش توصیفی هیچ گاه به اوج عملیاتی شدن نرسید، ادامه داده است: معلمان نیز این فرآیند ناقص را درست تحویل نگرفتند و خانواده ها نیز سردرگم شدند و به واقع ندانستند که بالاخره نمره فرزندشان چند است و از سویی در دانشگاه ها و بخشی از آموزش و پرورش این نمره بین صفرتا 20 است که سرنوشت آموزشی فرزندان این بوم زاد را تعیین می کند و این نیز گویای زحمات دانشجوی ساعی و پاسخ گوی دانشجوی کاهل نیست و با توجه به میزان متغیرهای بسیاری که در این مسیر است رعایت عدالت آموزشی تقریبا محال است.
مومنی فرآیند سیستم نمره را هم ناقص خوانده و می نویسد :این روش هم منجر به بی سوادی و فقدان خلاقیت فردی در افراد دانش پذیر می شود به شکلی که با فقدان سواد مدارکی صادر می شود که صاحبان مدارک از ناحیه تهی بودن و در نهایت بی سوادی در تخصص ادعایی رنج می برند و جامعه علمی از خلاقیت مطلق و یا هوشمندی حتی نسبی هم نمی تواند برخوردار باشد.
به عقیده نویسنده مطلب ، گرایش دانش آموزان و دانشجویان به نمره ، تقلب را هم وارد چرخه می کند.
در ادامه این مطلب می آید: این فرآیند ذاتا معیوب گلی است که به سبزه نیز آراسته می شود و برخی دانش آموزان و دانشجویان دچار تلاشی نامبارک به اسم تقلب هم می شوندتا نمره قبولی را بگیرند، اگر چه این کار در فتاوای علما عمدتا مهر حرام را به جبین خود حک شده می بیند ولی بسیاری از افراد به همین شکل مدرک می گیرند و ابایی از انواع تقلب ندارند.
مومنی راه پیشگیری از گسترش تقلب را همکاری آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی می داند که با بخشنامه های قهری و حساب شده جلوی این بی بندو باری علمی را بگیرند.
درادامه این مطلب آمده است : جامعه مدرک گرا و وابسته به تحصیلات آکادمیک صرف و غیر کاربردی رابطه مستقیم با میزان تقلب دارد و جامعه با دانش آموختگان متخصصی روبرو خواهد شد که از تخصص خود بهره ای ندارندو یا در کمترین مقدار ممکن فرصت رقابت با دانش آموختگان واقعی را نخواهند داشت .
حذف کنکور وکاهش عطش ورود به دانشگاه در کنار طراحی رشته و گرایش های فنی و حرفه ای و یا علوم کاربردی و یا حتی علوم خلاقه کارآفرین می تواند مانعی بر انواع تقلب ها باشد.
نویسنده راهکارهایی با تولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده که برخی از آن ها از قرار ذیل است.
سرفصل ها جدی و مناسب بازنگری شود و منطبق با علوم روز جهان البته بومی سازی شده و تدوین گردند تا دانشجویان از سرگشتگی معلومات سال های قبل که بخشی از آن ها منسوخ شده است آسایش یابند.
فلسفه نمره صفر تا 20 به دو بازه عملیاتی حضور در کلاس و انجام فعالیت های کلاسی با تعیین سرفصل های عملیاتی و بخش دوم به بررسی آگاهی های علمی وابسته به تیوری ها باالسویه تقسیم شود.
در طول دوره تحصیل آزمون هایی با شیوه های نوین گرفته شود و سنجش دانش آموز و یا دانشجو فقط به آزمون پایان دوره محدود شود.
نویسنده در پایان آورده است : به هر تقدیر تقلب در عرف ناپسندیده است و در احکام فقهی نیز آقایان علما فتوا به حرام بودن صادر کرده اند و اساسا تقلب وجاهت آدمی را ویران می کند لذا ضروروت دارد دانشجویان و بوِیژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتکب این وقاحت تحصیلی نشوند.
گستره توزیع هفت نامه کویر امروز شاهرود استان سمنان است.
شهرستان شاهرود دارای 11 نشریه است.
6167 انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.