تحرکات اخیر دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران با رویکرد تحریم های جدید و از سوی دیگر، اقدامات جنجال ساز روزهای اخیر دولت عربستان سعودی برای برهم زدن مناسبات ایران در معادلات و روابط منطقه‌ای و بین المللی حکایت از وجود یک جریان بهم پیوسته و مشترک از سوی آمریکا و آل سعود جهت ایجاد موج جدید ایران هراسی خود ساخته دارد.
اقدامات عربستان بر اساس این ترس قرار داشت که ایران هراسی خود ساخته اش، درحال ازهم پاشیدن است. اکنون عربستان با اقدامات تحریک آمیز، علیه ایران در صدد کامل کردن این سناریو و زمینه سازی برای سرعت دادن به تحرکات لابی صهیونیستی درکنگره آمریکاست.
آمریکا نیز درچند سال اخیر به این جمع بندی رسیده است که با حمایت ازافراط گرایی می تواند ابتکارعمل را در تحولات منطقه بدست گیرد. این راهبرد برای آمریکا اهمیت زیادی دارد چراکه به واشنگتن کمک خواهد کرد تا اهدافی را که نتوانسته است درپروژه ایران هراسی درموضوع هسته ای به آنها برسد، به روش دیگری دنبال کند.
اما عربستان سعودی و متحدانش که سالانه چندین میلیارد دلار صرف خریدهای تسلیحاتی می‌کنند اکنون در یمن گرفتار شده است آل سعود همچنین در مساله سوریه یک بازنده تمام عیار است و حمایت های کلان آنها از گروه های تروریستی برای ساقط کردن بشار اسد از قدرت راه به جایی نبرده است.
با وجود این، کمک به استمرار افراط گرایی در منطقه وجهان همچنان در اولویت سیاست خارجی عربستان است؛ در حالیکه ایران معتقد است، که تنش و بحران تنها بسود کسانی است که از دوستی میان همسایگان و صلح و ثبات درمنطقه و همکاری واقعی به خصوص در مبارزه با افراط گرایی ضرر می کنند.
اتفاقا همین دست ازکشورها با راه اندازی کمپین به اصطلاح مبارزه با تروریسم مانع تعامل سازنده بین کشورهایی هستند که واقعا اراده مبارزه با تروریسم را دارند.
کارگروه های فشاری را ایالت متحده در چند سال گذشته برای اجرای طرح ایران هراسی اجرا کرده که براساس آن تهدید و تطمیع و پرونده سازی و ضد تبلیغات علیه هر شخص یا موسسه یا دولت خارجی که به هر شکل، قصد تعامل با ایران را داشته است در اولویت قرار داده است.
«حسین سیف زاده» استاد دانشگاه تهران در کتاب 'ایران هراسی در صدر برنامه های آمریکا' نوشته است: یک بار که کمپانی شل برای ادای دیون خود در دولت یازدهم به ایران به دلیل وجود تحریم های بانکی، قصد داشت در ازای نفت خریداری شده به ایران گندم بدهد، به شل اخطار شد که نباید چنین کند چون انتقال گندم به ایران موجب رضایت خاطر مردم شده و پروژه براندازی را به تاخیر خواهد انداخت.
همچنین رفتارعربستان و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه با ابهام ها و پنهان کاری های گوناگونی روبرو بوده است. اخیرا نیز گفته شده است مقامات دولت‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، دو کشوری که روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، پنج نوبت به‌طور محرمانه دیدار کرده‌اند. گفت وگوی زیر به همین مساله توجه کرده است.
عربستان کشوری اسلامی است و در کلان در بحث فلسطین و کشورهای عربی تضادهای زیادی با رژیم اسراییل دارد اما سوال راهبردی آنجاست که چرا و چگونه اکنون ارتباط تنگاتنگی میان کشور عربستان و رژیم اشغال گر قدس ایجاد شده است؟ مهم ترین رویکرد در طرح ایران هراسی و اتفاق نظر بر اثر این راهبرد است و با وجود آنکه کشورهای عربی موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه را به رسمیت نمی شناختند وآن را به عنوان یک کشور غاصب می دانستند.
اما از 1991 به بعد سیاست کشورهای عربی از جمله مصر، سپس عربستان و اردن به استثنای سوریه و عراق تا زمان صدام حسین تغییر پیدا کرد.
عربستان و رژیم صهیونستی معامله را به صورت پنهانی انجام دادند. رژیم غاصب اسراییل برای حفظ موجودیت خود سعی کرده است، بحران را در خارج از مرزهای خود دنبال کند و به شکل های مختلف درنظام بین الملل مظلوم نمایی کند و موجودیت خود را ازاین طریق تثبیت کند.لذا دست به اقدامات مختلفی زده است. آنها تروریستم اسلامی را همیشه زنده نگه داشته و هر از چند گاهی هم بنا بر تناسب شرایط و موقعیت دست به حملات یک جانبه بر علیه فلسطین و غزه انجام داده است.
عربستان از سال 2011 تقریبا از این مدل رژیم صهیونیستی تبعیت می کند و مشاوران رژیم غاصب اسرائیلی این طرح ها را در اختیار آنان قرار می دهند. عربستان برای این که بحران بیداری اسلامی را از خود دور کند تلاش کرده تا این بحران را در مرزهای خود محدود و از طریق دخالت در مسائل سیاسی و امور داخلی کشورهای همسایه از جمله یمن، سوریه، بحرین و عراق و کشاندن این بحران ها به سمت بحران بومی و مذهبی ساختن آن ماهیت بیداری اسلامی را منقلب کند.
راهبرد منافع رهبران عربستان در شرایط موجود درخصوص رژیم غاصب اسرائیل با توجه به قدرت و نفوذش و اتحادش با ایالات متحده امریکا بیشترین خدمت را به منافع عربستان می کند. تمام هم و غم عربستان دو مسئله است یکی بحث ایران و دیگری هم بحث مسائل داخلی این کشور است.
بیشتر بحث مسائل داخلی است اگر اتفاقی درعربستان بیفتد و ساختار نظام سیاسی آن دچار تلاطم شود. (همان شرایطی که در بقیه کشورهای عربی دیگر اتفاق افتاد.) اما خود این زلزله سیاسی می تواند ساختارعربستان را دگرگون کرده و تا سال ها دچار بحران کند. تمام هم وغم آنها این است که بتوانند این بحران را کنترل کنند. بحران داخلی درعربستان به نفع ایران است و این پیروزی ایران تلقی می شود و لذا آنها می خواهند از این طریق هم بحران داخلی خود را تحت کنترل داشته باشند و هم از نفوذ ایران جلوگیری کنند. بنابراین ائتلاف مشترکی با رژیم غاصب اسرائیل شکل دادند.
تنش علیه ایران از سوی ترامپ به معنای معاملات سلاح آمریکا با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهانه افزایش توانمندی نظامی آنها در برابر خطری است که ایران به وجود آورده است. شاید این معاملات، بخشی از مالیات باشد که ترامپ ازاین کشورها خواسته است که به خاطر حمایت از آنان باید پرداخت کنند.
باید به صراحت گفت با اجرای طرح ایران هراسی از سوی ایالت متحده منفعت قابل توجهی با فروش تسلیحات نظامی به واشنگتن رسیده و این طرح می تواند به عنوان جنگ نرم وسرد برای اعمال فشار و تحریم های غیر مستقیم نسبت به جمهوری اسلامی قلمداد شود.
*از ایرنا مقاله
از :محمدرضا یوسف نژاد خبرنگار ایرنا استان سمنان
انتشاردهنده:جانعلی فتحی
انتهای پیام /*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.