در این مطلب آمده است : جامعه‌ی انسانی برای اداره‌ی امور خود قوانینی را وضع می‌نماید آنگاه با برگزیدگان خود در اجرای آن نظارت می‌کند و نیز عده ای مستعد و دارای شرایط ویژه را به عنوان اهل قلم و رسانه به نام روزنامه نگار و خبرنگار می‌پذیرد و با مجوز قانونی قلم به دستشان می‌دهد تا جریان امور و اتفاقات از هر نوعی که باشد به آگاهی مردم برسانند تا تکلیف خود را در تایید یا مطالبه و رسیدن از وضع موجود به مطلوب بدانند.
از طرفی، قانون هم برای اهل رسانه، ضوابطی مقرر کرده است تا آنان حد و حق خود را بشناسند و از گلیم خود نه پا را کوتاه و نه درازتر کنند.
با این حساب، روزنامه نگاران و خبرنگاران چشم بیدار، گوش شنوا و زبان گویای جامعه در نقل، نقد و تحلیل و تفسیر اخبار و قضایایی هستند که طبق وظایف محول شده و قانونی، به عرض مردم می‌رسد.
در این صورت، هر دستی و مقامی که آنها را از انجام دادن وظایف شان باز دارد، می‌خواهد چیزی و خبری را از مردم ولی نعمت پنهان کند. از قضا همه‌ی فسادها و کجروی‌ها و بی‌عدالتی‌ها از همین جا ناشی می‌شود ؛ یعنی، جایی که مطبوعات بیگانه باشند، پیدایی فضای درهم تنیده، قطعی است و در همین فضاست که فساد، خودمحوری، اختلاس، سوء استفاده‌های شخصی و باندهای به خوداندیش شکل می‌گیرد و جامعه را از درون می‌پوکاند و فاسد می‌کند.
اینکه می‌گویند روند و سیر جامعه و عملکرد باید شفاف باشد بدان معناست که هیچ مانعی و اراده‌ای، دید و قلم مطبوعات را محدود نکند.
صاحبان نظر می‌دانند که اهل قلم و رسانه و مطبوعات، آگاه‌ترین و نیز امین‌ترین قشر جامعه‌اند.
وانگهی، سخت‌ترین و پرخطرترین مسئولیت هم، روزنامه نگاری و خبرپراکنی است چون اینان در متن و بطن حوادث‌اند پس اولین تیر دوست ودشمن هم متوجه آنهاست. درست به مانند آن مرغی‌اند که هم در عزا سرشان را می‌برند و هم در شادمانی،جانشان گرفته می‌شود.حتی در زندگی هم ساعات شبانه روزشان با اضطراب می‌گذرد که چه بنویسند و چگونه بنویسند. اهل رسالت و تقید و تعهدی که هیچ صاحب منصبی هم آنان را از خود و خودی نمی‌داند در حالی که منشا هر تحول و اندیشه‌ی دست نخورده ای هستند.
البته در جوامعی که آزادی در محدوده‌ی فردی و جمعی، توامان رعایت می‌شود، هر تراوش قلمی اگر اصل « هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد» قابل توجه باشد وسرمشق کار قرار گیرد. می‌تواند مسیر جامعه را عوض کند و منشا تحولات بزرگ باشد به شرط این که آن تعهد و تقید و رسالت قلم پاس داشته شود.این تاثیر فرق هم نمی‌کند که در روزنامه‌ها و نشریات محلی باشد یا سراسری، بلکه منظور نفس عمل و درک شرایط و مسئولیت است.
در اینجا برای آن که همکاران بلند همت در روزنامه‌های محلی به میزان تاثیر قلم خود مطمئن باشند و جز از رسالت و تعهد خود حساب نبرند و هیچ تطمیع و تهدیدی نتواند در کارشان اثر گذار باشد بیان یک رویداد رسانه ای که در فرانسه اتفاق افتاد خالی از لطف نیست.
حکایت این که قبل از مطرح شدن رای اولی « ژاک شیراک » که بعد از این قضیه، رئیس جمهور فرانسه شد، افکار عمومی فرانسه به ریاست جمهوری « بالادور » که نخست وزیر وقت بود نظر داشت اما در همان زمان یکی از روزنامه‌های محلی شهر کوچکی از « شنود » غیرقانونی نیروی انتظامی بر تلفن شهروندی، پرده برداشت و رسانه ای کرد. این خبر به ظاهر کوچک در یکی از روزنامه‌های معروف پاریس نقل شد، با افشای این خبر، رئیس نیروی انتظامی آن شهر کوچک و پاریس و کشور فرانسه، استعفا کردند و افکار عمومی خواهان استعفای وزیر کشور شد و عجیب این که مردم فرانسه دیگر حاضر نشدند به « بالادور » نخست وزیر وقت جهت ریاست جمهوری، اعتماد کنند.
این حادثه می‌تواند هم به مسئولان استان و هم اهل رسانه، درس‌های پر نکته‌ای بیاموزد تا قدر کار خود دیگران را بدانند و خبرنگاران را بی‌منشا اثر نشمارند.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.