به گزارش ایرنا ، سید محمدرضا هاشمی روز سه شنبه در نشست کمیته گردشگری که در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، افزود: تجربه برگزاری نمایشگاه و فروشگاه های صنایع دستی شهرستان در سه سال گذشته نشان داد که این بخش توانمندی های زیادی برای توسعه اشتغال و در آمد مردم دارد.
وی ادامه داد: افزایش مسافرت ها در تعطیلات نوروزی یک فرصت بسیار مناسب برای شناساندن میراث فرهنگی بسیار غنی شاهرود است ، بنابر این نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی باید بهتر از سال پیش برگزار شود .
در تعطیلات نوروزی گذشته 127 هزار گردشگر نوروزی در شهرستان شاهرود اقامت داشتند که این رقم معادل 38.5 درصد از آمار کل استان سمنان بود.
همچنین جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان 151 هزار بازدید کننده داشت که از رشد 75 درصدی نسبت به سال ماقبل خبر می داد.
هاشمی افزود: باید از هم اکنون برای زیباسازی محوطه نمایشگاه اقدام شود تا زمینه برای برگزاری نوروزی شاد برای مردم شهرستان و مسافران فراهم شود.
از نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی شاهرود که از 26 اسفند تا 14 فروردین برپا بود، 60 هزار تن دیدن کرده و هفت میلیارد ریال خرید نمودند که نسبت به سال پیش 12 درصد افزایش داشت.
فرماندار شاهرود گفت: آسیب شناسی نمایشگاه نوروز گذشته و رفع نقص های آن ، علاوه بر فروش بیشتر ، ماندگاری مسافران را نیز افزایش می دهد.
حمیدرضا حسنی مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شاهرود هم با بیان این که نمایشگاه نوروز آینده همانند گذشته در ورودی شاهرود از سمت تهران برگزار خواهد شد، افزود: در این نمایشگاه آیین ها گوناگونی مانند نوروز خوانی ، تورهای رایگان گردشگری و نمایشگاه عکس هم برگزار می شود.
وی گفت: همچنین در سه راهی بیارجمند نیز سیاه چادرهای عشایر برای ارائه محصولات تولیدی آن ها برپا می شود.
نمایشگاه نوروزی گذشته شاهرود 60 غرفه داشت که این تعداد در نوروز آینده به 70 غرفه افزایش می یابد.
تولید صنایع دستی یکی از مهم ترین منابع درآمد مردم و بویژه روستانشینان شاهرود است.
در این شهرستان یکهزار و 600 صنعتگر در بیش از 42 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند.
سفال و سرامیک، جاجیم بافی، دست بافته های سنتی، نمدمالی، معرق و منبت چوب، قلم زنی، مسگری و گره چینی از رشته های برجسته هنری در این خطه است و استادان بنامی در زمینه هنر سفال و سرامیک در شاهرود مشغول به فعالیت هستند که بسیاری از کارهای آنان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.
کلاته خیج یکی از شهرهای شاهرود به دست بافته های سنتی خود معروف است بطوری که بیش از 900 بانوی اهل این شهر، همه روزه به تولید انواع دست بافته های سنتی اقدام می کنند.
نمدمالی در روستای ابرسیج، جاجیم بافی و بافت کلاه پشمی در مجن و بافت گلیم هایی با پشم شتر در طرود و خارتوران و سوزن دوزی هم از دیگر تولیدات دستی مردم این منطقه است .
ساخت نمایشگاه و فروشگاه دایمی صنایع دستی در شاهرود یکی از برنامه های مسوولان این شهرستان است .
به گفته رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شاهرود اعتبار ساخت این مکان قرار است از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان و اعتبارات ملی تامین شود.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7358/6167 خبرنگار: سروش مولانا *** انتشار دهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.