پژمان صالحی‌فر روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا همزمان با 21 دی روز گروه‌های خونی نادر، افزود: سالهاست استان سمنان در شاخص های اهدای خون نسبت به جمعیت رتبه ممتاز کشوری دارد و از این پس، با وجود فناوری نوین حوزه انتقال خون به نام آفرزیس، سمنان می تواند به قطب تولید فرآورده های پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس تبدیل شود.
وی، درباره عملیات پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس، گفت: در این فرآیند که بین 45 تا 60 دقیقه برای هر فرد طول می کشد، اهداکننده به جای اهدای یک واحد خونی کامل ، از طریق دستگاه پلاکت‌فرزیس یا پلاسمافرزیس، تنها پلاکت یا پلاسما از خونش جداشده و بقیه خون از طریق دستگاه به بدن وی بازگردانده‌می‌شود.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به وجود دستگاه های مورد نیاز برای انجام عملیات پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس در استان، گفت: 2 دستگاه پلاکت‌فرزیس فعال و چهاردستگاه پلاسمافرزیس در سمنان وجود دارد که می تواند مهمترین فرآورده های خونی یعنی پلاکت و پلاسما را از خون اهداکنندگان تامین کنند.
وی با بیان اینکه چهاردستگاه پلاسمافرزیس در سمنان برای فعال‌شدن نیاز به برخی تجهیزات ویژه دارد که امید است تا دهه فجر امسال آماده به کار شود، تاکید کرد: با فعال بودن 2 دستگاه پلاکت‌فرزیس در شهرسمنان، به درخواست مراکز درمانی در 9 ماه سال 96 تعداد 399 واحد فرآورده پلاکت‌فرزیس تامین شده است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: بر اساس هدفگذاری، با فعال شدن چهار دستگاه پلاسمافرزیس در استان سمنان نیز باید در سال سه هزار لیتر یعنی ماهی 500 لیتر پلاسما تولید شود، که این مساله به آگاهی اهداکنندگان از شرایط مطلوب و مثبت انجام این فرآیند برای استقبال بیشتر نیاز دارد.
صالحی فر، مهمترین نیاز برای تبدیل شدن استان سمنان به قطب تولید فرآروده‌های خونی پس از دستیابی به رتبه های برتر در شاخص های اهدا را فرهنگسازی برای مردم و آموزش اقشار مختلف درباره مزیت های انجام پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس دانست.
وی یادآور شد: هر فرد با اهدای یک واحد خون تا سه ماه از چرخه اهدا خارج می شود یعنی هر فرد در سال فقط چهاربار می تواند یک واحد خون اهداکند، در شرایطی که با انجام پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس هر فرد در سال تا 24 بار می تواند این فرآیند را بدون هیچ آسیبی به سلامت وی انجام دهد.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان ادامه داد: از سوی دیگر، در انجام فرآیند پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس، از نظر حجمی و ارزشی تا 6 برابر اهدای خون عادی، پلاکت و پلاسما قابل دریافت است و از سویی در تزریق به بدن بیمار نیز از مقاومت پلاکتی در فرآیند پلاکت‌فرزیس جلوگیری می‌شود.
وی گفت: محصول دیگری که از اهداکنندگان واحدهای خونی در استان سمنان به دست می آید خون کُم‌لُکوسیت یا گلبول‌های سفیدجداشده است که بیشتر برای بیماران تالاسمی کاربرد دارد، در 9 ماه سال 96 در استان سمنان 2 هزار و 600 واحد از این فرآورده تولیدشد که با توجه به وجود 72 بیمارتالاسمی در استان سمنان، تمام فرآورده‌های تولیدی برای بیمارستان‌های نیازمند کشور ارسال شد.
صالحی فر، خون اشعه دیده با اشعه گاما را دیگر فرآورده خونی در ایران برشمرد که به دلیل هزینه های بالا در برخی نقاط کشور انجام می شود و بیان کرد: به درخواست تهران، هشت واحد خونی از استان سمنان برای تولید این فرآورد ارسال شد که برای بیماران پیوند مغز استخوان و دیگر بیماران نیازمند به خون اشعه‌دیده استفاده شد.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان یادآور شد: استان با وجود فرهنگ مطلوب اهدای خون و دیدگاه مثبت مردم نوع‌دوست در کمک به هم‌نوع به ویژه در تامین خون و فرآورده‌های خونی، باید برای فرهنگسازی بین مردم به ویژه برای شناخت بیشتر درباره فواید انجام پلاکت‌فرزیس و پلاسمافرزیس، با امکانات و شرایط بهتر و از سویی با امکان بهره‌برداری درمانی بیشتر تبلیغ و اطلاع رسانی شود که نیازند هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و تمام نهادهای و سازمان‌های مرتبط با مردم است.
در 9 ماه سال 96 35 هزار و 133 نفر برای اهدای خون به پنج پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های استان سمنان مراجعه کردند که از این تعداد 26 هزارنفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد بیش از 9 هزار نفر اهداکننده باراولی بودند.
حدود پنج درصد از اهداکنندگان در استان سمنان گروه خونی O منفی، سه درصد کروه خونی B منفی، 3.5 درصد A منفی و یک درصد AB منفی دارند.
6103 تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.