محمد سعیدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : آموزش، ترویج و اطلاع رسانی از جمله اقدامات این اداره کل برای پیشگیری این بیماری در استان بوده و تاکنون 32 دوره کلاسهای آموزشی با حضور یکهزار و 437 نفر ساعت برگزار و 45 هزار پیامک کوتاه آموزشی و اطلاع رسانی برای دامداران و قصاب های استان ارسال شده است.
وی با بیان این که بیماری تب کریمه کنگو در سالهای اخیر در برخی استان ها مشاهده شده و بیشترین مورد آن مربوط به سیستان و بلوچستان است، اظهارداشت : تب کریمه کنگو بیماری حاد و ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است.
وی خاطزنشان کرد : این بیماری به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت شناسایی و درمان نشدن، موجب مرگ و میر افراد مبتلا می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به این که بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها علایم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده و ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام می‌ماند، اضافه کرد: راههای انتقال بیماری شامل تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی دام آلوده است.
وی با اعلام این که بیماری تب کریمه کنگو چهار مرحله دارد، تصریح کرد : دوره کمون بیماری پس از گزش کنه از یک تا سه روز و حداکثر 9 روز است که پس از تماس با خون و ترشحات و بافت حیوان و انسان مبتلا پنج تا هفت روز و حداکثر 2 هفته است.
سعیدی با اشاره به مرحله قبل از خونریزی این بیماری، اضافه کرد : در این مرحله بیمار ناگهانی دچار تب، سردرد و درد عضلانی می‌شود و ممکن است درد پشت چشم، دل درد، اسهال و استفراغ نیز ایجاد شود.
وی بر ضرورت رعایت بهداشت همگانی از سوی همه به ویژه دامداران ، قصابان و خریداران گوشت قرمز تاکید کرد.
بیش از یک میلیون و 604 هزار راس دام سبک و 104 هزار و 970 راس دام سنگین در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان وجود دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.