به گزارش ایرنا، محمدرضا قاسمی پنجشنبه در همایش 'نقش دهیاران در اشتغال روستایی' که با حضور جمعی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای شهرستان شاهرود در سرسرای ولایت فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: با تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی بر اساس قانون برنامه توسعه ششم، هر ساله در پنج هزار روستای کشور و با مشارکت نیروهای محلی، سند جامعی از ظرفیت ها و توانایی ها و طرح های از پیش تعریف شده در هر روستا برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار تهیه می شود.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته وضعیت مهاجرت از روستا به شهرها افزایش چشمگیری داشته، یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی جمعیت روستایی کشور بیش از 70 درصد بوده و اکنون با وجود افزایش امکانات زیرساختی در روستاها، این جمعیت به 26 درصد کاهش یافته و مطالعات نشان می دهد بیکاری و نبود امکان فعالیت اقتصادی مناسب، مهم ترین عامل این مهاجرت است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره فرایند اجرایی طرح توسعه اقتصادی روستاها نیز گفت: این برنامه در هر شهرستان یک هسته اجرایی به ریاست فرمانداری داشته و دبیرخانه آن به جهاد کشاورزی واگذار شده اما نه تنها فعالیت های بخش کشاورزی، بلکه همه فعالیت های هر روستا را برای شکل گیری سندی کامل و جامع مدنظر قرار می دهد.
قاسمی با اشاره به اینکه این سندها باید تا پایان بهمن ماه تهیه و تکمیل شود، تاکید کرد: اصلی ترین موضوع در تدوین سندها، توجه به نظرات مردم و جلب مشارکت عمومی است.
وی اضافه کرد: برای سال نخست روستاهای قلعه بالا، رضا آباد، احمد آباد و زمان آباد در بخش بیارجمند، روستاهای خیج، ابر، قلعه نو خرقان و میغان در بخش بسطام و روستاهای طرود، دیزج و مغان در بخش مرکزی شاهرود و به تدریج در سال های آینده همه روستاهای شهرستان زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.
بازرسی کل استان سمنان هم در این همایش نماینده ای فرستاد بود تا برخی از تخلفات و اشتباهات قانونی رایج در میان دهیاران و اعضا شوراهای اسلامی روستاها را به آنان گوشزد کند. تخلفاتی که به گفته علیپور به شدت با آن ها برخورد شده و گاهی مجازات های سنگین و حبس های طولانی مدت را درپی دارند.
وی با تاکید بر اینکه شوراها نباید در کار دهیاران دخالت زیادی داشته باشند، گفت: بارها دیده شده که اعضای شوراها کار دهیاران را انجام می دهند در حالی که دهیار نماینده حکومت و اعضای شورا نماینده مردم هستند و فقط نقش نظارتی دارند.
علیپور با بیان اینکه شوراها فقط می توانند در چارچوب مقرراتی که به آن ها اجازه دریافت عوارض از مردم را می دهد، این کار را انجام دهند، اضافه کرد: وجوهی هم که بر اساس قانون به دهیاری ها می رسد، باید طبق قانون هزینه شود، دهیاری ها آیین نامه مالی خاص خود را داشته و هرگونه تخلف قابل قبول نیست.
وی به نظارت بر ساخت و ساز در روستاها نیز اشاره ای داشت و گفت: در روستاهای دارای دهیاری و طرح هادی، مجوز ساخت توسط دهیاری صادر شده و باید مهندس ناظر پروژه به سازمان نظام مهندسی معرفی شود تا هم این فرد عوارض خود را بپردازد و هم تمام پروژه ها در دست یک مهندس نباشد.
نماینده بازرسی کل استان سمنان با تاکید بر اینکه دهیاری روستاهای مختلف نمی توانند حسابدار مشترک داشته باشند، افزود: زمین های خارج از طرح هادی روستا جزو منابع ملی بوه و واگذاری آن ها مجازات بسیار سختی در پی دارد.
صدور گواهی های دروغین از سوی دهیاری و شوراها برای افراد به منظور انجام کارهایی چون دریافت تسهیلات نیز یکی دیگر از موارد تخلف مطرح شده در این نشست بود. موضوعی که رییس صندوق کارآفرینی امید هم به آن اشاره کرد.
احسان بینا گفت: دهیاران نماینده دولت بوده و معرفی افراد برای دریافت تسهیلات به این کار وجاهت قانونی می بخشد در حالی که ممکن است فرد وام گیرنده پول را در جای دیگری هزینه کند.
وی با بیان اینکه مبلغ پرداختی صندوق کارآفرینی امید برای خرید تجهیزات دیگر به شخص داده نشده و فقط به حساب شرکتی که از آن خرید شده، واریز می شود، افزود: برای وام های خویش فرمایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای ارتقاء شغلی و گسترش کسب و کار هم تسهیلات قرض الحسنه به افراد واجد شرایط تا سقف یک میلیارد ریال پرداخت می شود.
بینا تاکید کرد: با این وجود افراد برای راه اندازی کسب و کاری پایدار باید دستکم به اندازه 20 درصد مبلغ درخواستی آورده شخصی هم داشته باشند.
رییس صندوق کارآفرینی امید شهرستان شاهرود همچنین در پاسخ به پرسش یکی از دهیاران درخصوص پرداخت وام در حوزه کشاورزی و دامداری گفت: این صندوق تسهیلاتی در حوزه کشاورزی نداشته اما به پروانه های کوچک روستایی و نه صنفی آن هم برای پرورش گوسفند و گوساله پرواری تسهیلات تعلق می گیرد.
به گفته بینا صندوق کارآفرینی امید شهرستان شاهرود پارسال 58 میلیارد ریال و امسال تاکنون 50 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است.
وی با این وجود بیان کرد: اگر بین 80 تا 90 درصد تسهیلاتی که پرداخت شده در جای خودش هزینه می شد، شاید اکنون مشکلات اقتصادی شهرستان کم تر شده بود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود هم در این همایش، با تاکید بر اینکه می توان با فعالیت درهر یک از این سه بخش اشتغال پایدار ایجاد کرد، گفت: شاهرود شهرستانی است که صنعت نداشته و با بحران کم آبی دست به گریبان است پس باید باور داشته باشیم که با این همه تنوع اقلیمی، ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی در بخش گردشگری داریم.
حمیدرضا حسنی با بیان اینکه فعالیت در حوزه کشاورزی و دامداری منعی برای دریافت تسهیلات صنایع دستی و گردشگری به شمار نمی رود، افزود: برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی می توان از تسهیلات صندوق توسعه ملی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یا صندوق کارآفرینی امید استفاده کرد.
وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای حفظ بافت روستایی تا سقف حدود 300 میلیون ریال به واحدهای متقاضی وام پرداخت کرده و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید هم به مرمت و تجهیز این بناها اختصاص می یابد.
حسنی با اشاره به فعالیت یک هزار و 600 صنعتگر شهرستان در بیش از 48 رشته صنایع دستی، یادآور شد: همه می توانند در دوره های آموزشی رایگان صنایع دستی شرکت کنند. وی گفت: اگر صنایع دستی ریشه ای در یک منطقه داشته باشد، می توان آن را به راحتی حفظ کرد همانند کاری که برای احیای هنر لاک تراشی در کالپوش و یا گلیم بافی در ابر انجام شد.
وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته 55 متقاضی دریافت وام صنایع دستی از سوی این اداره به بانک رفاه معرفی شدند، افزود: صنایع دستی اعتبار زیادی نیاز نداشته و با مبلغی بین 50 تا 100 میلیون ریال، به راحتی می توان یک کارگاه خانگی را تجهیز کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود به تاثیر برپایی جشنواره ها در رونق اقتصادی هر منطقه هم اشاره کرد و از دهیاران روستاهای هدف گردشگری خواست با برقراری ارتباط بیشتر با این اداره تقاضای برپایی جشنواره مخصوص روستای خود را ارایه کنند تا بتوان پای گردشگر را به این مناطق باز کرد.
حسنی ادامه داد: برپایی جشنواره هایی چون 'سفر به دشت شقایق' کالپوش، 'سفر به زیستگاه زاغ بور' و 'سفر به توران' در سال های گذشته تاثیر چشمگیری در شناخته شدن ظرفیت ها و افزایش حضور گردشگران در خوارتوران و کالپوش داشته است.
وی گله ای هم از اهالی قلعه بالا داشت و گفت: اهالی این روستا فراموش کرده اند که جشنواره سفر به زیستگاه زاغ بور قلعه بالا را به گردشگران معرفی کرد و امسال با وجود آمادگی مسوولان، درخواستی برای برپایی این جشنواره نداشتند.
شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال 95، 218 هزار و 628 نفر جمعیت دارد. 42 هزار و 9 نفر از این میزان را جمعیت روستاهای شهرستان تشکیل می دهد.
این شهرستان یک شهر، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی بوده و از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان **** انتشاردهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.