محمدمهدی فاتح شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش، افزود: از مجموع 51 قرارداد جاری دانشگاه با نهادها و سازمان های دیگر، 21 قرارداد مربوط به امسال است.
وی با بیان اینکه تاکنون 27 تفاهم نامه همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود با مجموعه های ملی و استانی بسته شده، یادآور شد: هشت تفاهم نامه دیگر نیز در حال طی مراحل برای انعقاد است.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به وجود 41 طرح پژوهشی دانشجویی در سال جاری و حضور چهار طرح در مسابقات دانشجویی، اضافه کرد: دانشجویان این دانشگاه مقام دوم مسابقات علمی حرارتی و مقام سوم مکانیک سیالات در 2 دانشگاه تراز نخست کشور را هم از آن خود کردند.
فاتح افزود: دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود پارسال درمسابقات روباتیک هند رتبه هشتم جهان را به دست آوردند.
وی همچنین به حضور 14 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه اشاره کرد و گفت: خروجی این شرکت ها در سال جاری هشت محصول دانش بنیان بوده است.
فاتح به خرید 150 میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی در 2 سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر دانشجویان، شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه هم می توانند از امکانات آزمایشگاهی این مجموعه بهره ببرند.
وی بر لزوم حمایت دولت از دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: حرکت به سوی کارآفرینی نیاز به تکمیل زیرساخت ها و حمایت بیشتر دولت از دانشگاه ها دارد.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود یادآور شد: اجرای برنامه اشتغال فراگیر دولت با هدف ایجاد 970 هزار شغل در سال 96 جز با کارآفرین کردن دانشگاه ها محقق نمی شود.
فاتح با بیان اینکه نیمی از بیکاران کشور، دانش آموختگان دانشگاهی هستند، افزود: دانشگاه صنعتی شاهرود در سال حدود سه هزار دانش آموخته دارد و می توان حدس زد که بیش از 25 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه بیکارند.
وی با اشاره به خدمات اقتصادی این دانشگاه به استان، بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود سالانه بیش از 2 هزار میلیارد ریال اعتبار وارد شهرستان می کند، در قراردادهای خود خدمات بسیاری به دیگر استان ها و حتی استان های دوردست ارایه می کند اما سهم ناچیزی از قرارداد با اداره های دولتی استان دارد.
فاتح همچنین درخصوص فعالیت این دانشگاه در سطوح بین المللی بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود برنامه های گسترده ای برای توسعه بخش بین الملل داشته و در این راستا بخش مدیریت همکاری های بین المللی تاسیس شده است.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجویان و استادان خارجی و بستن قراردادهایی با دانشگاه ها و شرکت های خارجی و همچنین دعوت از متخصصان داخلی و خارجی از جمله برنامه های این دانشگاه است.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به افزایش هشت درصدی نام نویسی دانشجویان در این دانشگاه در سال تحصیلی جاری به نسبت سال قبل، بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود به سطح دوم در میان 120 دانشگاه کشور دست یافته است.
فاتح افزود: همچنین دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه یکی از دانشمندان برتر یک درصد ISI را به دنیا معرفی کرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود هم در این نشست، با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه پژوهش طی یک سال گذشته، بیان کرد: در سال 2016 تعداد مقاله های ثبت شده دانشجویان و استادان دانشگاه صنعتی شاهرود در scopus و ISI به ترتیب 415 و 384 مورد بوده و این تعداد با رشد بیش از 20 درصدی امسال به 527 و 409 مقاله رسیده است.
علی دستفان اضافه کرد: امسال علاوه بر این تعداد، 237 مقاله دانشگاه هم در مجلات علمی-پژوهشی منتشر شده است.
وی ادامه داد: شاخص مقبولیت علوم تولیدی دانشگاه( H_index) فاصله چندانی با دانشگاه های تراز نخست کشور ندارد.
دانشگاه صنعتی شاهرود در سال 95 توانست بر اساس تعداد مقاله های نمایه شده خود، در جایگاه پنجم در میان دانشگاه های صنعتی کشور قرار گیرد.
این دانشگاه همچنین به همراه 43 دانشگاه دیگر کشور در جمع موثرترین دانشگاه های جهان قرار دارد .
ارتباط با سازمان ها و صنایع ملی و بستن قراردادهای تحقیقاتی و پیوستن به شبکه آزمایشگاه های راهبردی کشور نیز از دیگر موفقیت های این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته است.
دانشگاه صنعتی شاهرود شامل چهار پردیس و 14 دانشکده بوده و 11 هزار دانشجو و 352 هیات‌علمی دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان** انتشاردهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.