به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز روز شنبه در چهارمین نشست کارگروه تخصصی امور اقتصادی سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری افزود: اکنون مشکل کمبود آب بزرگترین معضل سمنان است که اجرای طرح انتقال آب خزر به این استان نقش مهمی در رفع مشکلات فراروی این بخش دارد.
وی اظهارداشت : همدلی و ارایه دیدگاه های جمعی رویکردی منطقی و علمی برای مدیریت پدیده خشکسالی در استان سمنان است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه مصرف آب از سوی شهروندان، خاطرنشان کرد : یکی از مصوبات سفر استانی دکتر روحانی به سمنان در فروردین ماه سال 1395 ، اجرای نصب سامانه های نوین آبیاری در 20 هزار هکتار از اراضی کشور بوده است که با تلاش سازمان جهاد کشاورزی سمنان تاکنون در 6 هزار هکتار این طرح اجرا شد.
خباز ادامه داد : شوری آب و زمین محدودیتی برای کشت محصولات کشاورزی در سمنان نیست و اکنون با کشت بذرهای جدید و تامین علوفه از چرا بی رویه دام در عرصه های مرتعی و تشدید کم آبی و خشکسالی در این استان جلوگیری کرد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بیمه محصولات کشاورزی ، اصلاح الگوی کشت، استفاده از سامانه های نوین آبیاری و مدیریت منابع از راهکارهای جدی برای جلوگیری از پدیده خشکسالی در استان سمنان است.
غلام رضا حسنی غربا زودرسی محصولات کشاورزی ، آمادگی زود هنگام برای برداشت و ذخیره سازی،تغییر الگوی گیاهی برخی از پیامدهای خشکسالی است.
وی با بیان این که سمنان در 325 روز سال و در حدود سه هزار ساعت در سال هوای آفتابی دارد گفت: می توان به واسطه شفافیت جو از این فرصت برای تولید انرژی های نو برای مقابله با خشکسالی در این استان استفاده کرد.
به گفته وی انجام کارهای مطالعاتی برای مقابله با پدیده خشکسالی در استان سمنان ضروری است .
به گزارش ایرنا، در این نشست درباره 12مصوبه نشست قبلی و تغییرات اقلیم و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی استان بحث و تبادل نظر شد.
وی با اشاره به تعیین الگوی کشت اصلاح‌شده تأکید کرد: در این طرح محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پرآب‌بر می‌شود.
به گزارش ایرنا ، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
به گزارش ایرنا میانگین بارش در دراز مدت 22.5میلی متر بوده و در سال 95 میانگین بارش 11.6میلی متر و مقایسه این آمار نسبت به دراز مدت گویای کاهش 71 درصدی بارندگی است و امسال استان با میانگین بارش 6.5میلیمتر در مقایسه با سال گذشته با کاهش 43 درصدی بارندگی همراه بوده است.
6026/7342
*خبرنگار: االناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.