سید حسن میرعماد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در سال 95 بیش از 30 میلیارد ریال برای نصب سامانه های نوین آبیاری برای اراضی کشاورزی استان تخصیص یافت که امسال با پیگیری های انجام شده این اعتبار به 50 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی اظهار داشت : تا قبل از دولت یازدهم متوسط نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان، چهار هزار هکتار بوده است در حالی که این رقم در چهارسال گذشته به 20 هزارهکتار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : به دلیل محدودیت منابع آبی، خشکسالی های متوالی باید سطح کشت های متراکم ، کشت های کم آبخواه و گلخانه ای در استان افزایش یابد تا به اشتغال پایدار و درآمدزایی مطلوب برسیم.
میرعماد اضافه کرد : با توجه به شرایط اقلیمی منطقه باید در استان سمنان بیشترین میزان تولید کشاورزی با استفاده از کمترین میزان منابع آبی برداشت شود.
میرعماد با بیان این که توسعه آبیاری نوین به‌ منظور صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی از سیاست‌های مهم و جدی دولت است، تصریح کرد: سمنان همواره از این سیاست مهم دولت بهره زیادی برده و تجهیز چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی به سامانه های نوین به دلیل استقبال کشاورزان استان اتفاق افتاده است.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.
از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و سایر دشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.