علی اصغرجمعه ای روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تولید اکنون انواع مواد معدنی در سمنان بیش از 21 میلیون تن در سال است که با صدور مجوز 50 پروانه اکتشاف، گامی مهم در افزایش تولید و اشتغال در این بخش استان برداشته می شو.د.
وی اظهارداشت: در هشت ماه گذشته بیش از 20 گواهی کشف معادن به مقدار ذخیره قطعی 134 میلیون تن و با مساحت 452 کیلومتر مربع صادر شده است.
وی با اشاره به ضرورت و اهمیت تشکیل شورای معادن در استان خاطرنشان کرد : این شورا با هدف و مطابق ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، بر اساس چارچوب قوانین و مصوبات شورای عالی معادن استخراج ماده معدنی شناسایی شده و هرگونه فروش و واگذاری پروانه قبل از بهره برداری در ایجاد صنایع پایین دستی تسهیل می کند.
جمعه ای با اشاره به ظرفیت و گنجایش بالای استان در بخش معدن تصریح کرد : با تشکیل شورای معادن و با رعایت سیاست های کلی و اجرای قانون رفع موانع سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی به جذب مشارکت بخش خصوصی منجرخواهد شد.
وی با اشاره به این که سمنان رتبه اول در تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در سولفات سدیم ، رتبه سوم در ذغال سنگ و تولید کرومیت را دارد، اضافه کرد : اکنون در این استان از 42 نوع ماده معدنی بهره برداری شده سالانه 23 میلیون تن انواع مواد معدنی تولید می شود.
استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد.
رییس اتاق بازرگانی سمنان گفت: تعداد 561 واحد معدنی در این استان برای چهار هزار و 200 بهره بردار این واحدها اشتغال ایجاد کرده است .
سمنان با 560 معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه 6 کشور را دارد.
استان سمنان یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.