محمدرضا قاسمی پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر ضرورت توسعه کشت در محیط های بسته برای تولید محصولات با نیاز آبی بالا، افزود: یکی از سیاست های جدی وزارت جهاد کشاورزی این است که کشت سبزی و صیفی تنها در محیط های بسته و گلخانه ای انجام شود زیرا در این شرایط میزان عملکرد در واحد سطح افزایش و مصرف آب به یک دهم مزرعه باز کاهش می یابد.
وی درخصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه کشت گلخانه ای هم گفت: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری صندوق توسعه ملی منابع اعتباری برای پرداخت تسهیلات با نرخ بهره 15 درصد و بدون محدودیت در تعداد متقاضیان، با عاملیت بانک کشاورزی درنظر گرفته است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از واحدهای مجتمع گلخانه ای دهملا به بهره برداری رسیده، یادآور شد: 2 مجتمع گلخانه ای در بیارجمند و میغان هم به شرکت شهرک های کشاورزی واگذار شده و این شرکت آمادگی دارد با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز، زمین ها را به متقاضیان واجد شرایط واگذار کند.
قاسمی با اشاره به اجرای عملیات گازرسانی به مجتمع گلخانه ای میغان، اضافه کرد: برای راه اندازی یک گلخانه دارای توجیه فنی و اقتصادی، دستکم سه هزار متر مربع فضا و بین 150 تا 200 میلیون تومان سرمایه نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه بازاریابی یکی از نقاط ضعف در سرمایه گذاری گلخانه ای است، بیان کرد: بخش خصوصی و تعاونی ها باید در این زمینه جدی تر وارد شوند چراکه وظیفه بخش دولتی راهنمایی، آموزش و تسهیل در امور است برای نمونه مجتمع گلخانه ای دهملا دارای شرکت تعاونی بوده و می تواند در کنار تولید مباحث فروش را هم دنبال کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود در ادامه افزود: اگر بسته بندی مناسب و ظرفیت قابل قبولی داشته باشیم می توانیم محصول خود را با قیمت مناسب و بدون در نظر گرفتن نوسانات بازار در داخل و خارج کشور عرضه کنیم.
قاسمی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره تولید یادآور شد: محصولات باغی به طور ذاتی فسادپذیر هستند برای مثال در شرایط طبیعی 32 درصد محصول انگور و 28 درصد محصول زردآلو فاسد و از گردونه مصرف خارج می شود، حتی محصولات خشک مانند پسته و بادام هم ممکن است بین هشت تا 10 درصد ضایعات داشته باشند.
قاسمی در ادامه تاکید کرد: اگر بخش بازرگانی توسط تعاونی ها تقویت شود، علاوه بر افزایش ارزش افزوده محصول، نقش دلال ها و واسطه ها هم کاهش می یابد به گونه ای که در جایگاه خود قرار بگیرند، نه حذف شده و نه تا این حد تعیین کننده باشند.
سطح زمین های کشاورزی شاهرود 18 هزار هکتار است که 24 درصد از زمین های کشاورزی استان است و سطح باغ های شهرستان هم 14 هزار و 500 هکتار است که 32 درصد باغ های استان را شامل می شود.
این شهرستان با داشتن 400 هزار راس دام سبک 24 درصد از دام سبک استان و با داشتن 31 هزار راس دام سنگین 30 درصد دام سنگین استان را دارد .
میزان تولید محصولات زراعی شاهرود سالانه 230 هزار تن و محصولات باغی 155 هزار تن است که 50 درصد از تولید باغی استان سمنان است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان *** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.